KTM ś lett motorsykkel - Ready to race

 

Aldri har de vært kulere! 

 

KTM har brukt forskning, markedsstudier og involvering av målgruppen for å maksimere resultatet av den siste oppgraderingen. I kombinasjon med den heftige "Ready to race" pitchen blir KTM skumle både på og utenfor banen. 2017 modellen fikk en vesentlig oppgradering som sikrer at Duke 125 fortsatt passer godt inn i KTM linjen.

 

Duke 125 fikk i denne prosessen blant ennet ny lykt, nytt instrument, ny seteramme, ny eksospotte og bedre benplass rundt tanken.

 

Kul design, bra komponenter, god å kjøre, sporty, fint priset, mye for pengene.

 

Sykkelen scorer 47/54

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

 

KTM 125 Duke er utrolig kul og rett og slett tøff. Den henvender seg et bredt publikum, unge som voksne.

Duke 125 ble designet for å møte A1 segmentet men så viser det seg også at voksne førere kjøper Duke for å slippe bompengene og få større mobilitet i trafikken og hverdagen. Ikke dumt.

 

Duke 125 har fått et design som hører hjemme i KTM linjen. KTM er utrolig dyktige på design og beveger seg ikke bort ifra sitt eget DNA på noen av modellene. De er ikke pene men du verden så kule de er. KTM er et "statement" og det liker nok bikere. Duke 125 kommuniserer nettopp det den er, kul, behagelig, sportslig, tøff og samtidig annerledes enn ALT annet.

 

 

Score design:  6

 

 

 

 

Babe-faktor 

 

Designer-panelet sier følgende om sykkelen:

 

 

 

Gunn:  Du får veldig snart min vurdering og score.

 

 

 

 

 

 

 

 

Linda:  Dette var en spinkel kar! Sikkert mye morro under skallet med det ser ikke slik ut! Det er sikkert spretten men litt kjedelig å se på. Får ikke bunntenning på denne sykkelen.

 

Score: 3

 

 

 

 

 

 

Victoria:  Sykkelen er veldig stilig! Ser ut som en lett og liten sykkel og da gjerne skulle prøvd å kjøre selv.

 

 

Score: 4

 

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

 

 

KTM Duke 125 byr på en strålende kjørestilling. Du sitter oppreist og har svært gode muligheter til å bevege deg på sykkelen under aktiv kjøring. Sykkelen hat et bredt og godt styre og en behagelig sittestilling. Setehøyden er på 83 cm så den er definitivt ikke blant de minste og det gjør det mulig for lengre førere å sitte bra også. Setet er litt hardt men det er bra vist du sitter lenge i stolen. KTM har en katalog full av "powerparts" som er fornuftig priset og her finner du også nytt sete dersom du ønsker det.

 

KTM Duke 125 er velproposjonert og det kjenner du når du sitter på den. Vekt og balanse er fint fordelt og det bidrar til at sykkelen svinger veldig lett og godt som en KTM skal gjøre.

Sykkelens ergonomi dekker komfort, sportslig kjøring, bykjøring såvel som touring. Personlig har jeg kjørt Oslo - Trondheim på sykkelen og det var bare morsomt. 

 

Karakter ergonomi: 6

 

 

 

 

 

Motorkraft, torque og gearboks

 

KTM har hentet ut det de kan av krefter i A1 segmentet. Duke 125 har 15 hk og responderer veldig bra i hele registeret som A1. Så må vi huske at vi kjører en lett motorsykkel og bedømmer den deretter. Sykkelen har nok motorkraft til at den er morsom å kjøre, også for oss som er vant til å ha mye mere krefter tilgjengelig. Motoren som er ensylindret (endunker) går jevnt og fint og har fått en ny lydpotte som gir en fin lyd. Vil man ha mere lyd finner man igjen potter eller såkalte "slip-onś" som får det til å høres gromt ut. Duke 125 har mere enn nok kraft til å følge trafikken og vel så det. Men husk, det er en lett motorsykkel og disse vil alltid representere et kompromiss mellom, pris, vekt, motorkraft og kvalitet. Denne sykkelen representerer kanskje et av de beste kompromissene en kan finne i markedet.

 

Gearkassen er markant og tydelig slik en god gearkasse skal være, men er samtidig myk og fin og sklir inn i neste gear nesten av seg selv med et tydelig klunk. Akurat slik det skal være. Veldig bra.

 

Score motor, gearboks og torque: 5

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

KTM Duke 125 har som de andre modellene fått et nytt og såkalt TFT instrument. Hele skjermen er digitalisert og dette betyr at mere informasjon gjøres tilgjengelig for oss. Litt morsommere er det også. KTM sine skjermer ar såpass store at det funker. 

Til og med instrumentet minner deg på at du kjører en KTM og at du nå skal ut å ha det morsomt, kult. Også her må vi huske at vi sitter på en A1 og at noen kompromisser da gjøres.

 

Score instrumentering: 5

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

 

Bremsene på Duke 125 er av typen Bybre som eies av Brembo som opprinnelig var italiensk, senere kjøpt opp av engelske eiere før selskapet ble kjøpt opp av Amerikanere som nå produserer bremser i Michigan. Produksjonen  av Bybre ble flyttet til India for blant annet å produsere for KTM.

 

Bremsene er derav ikke ukjente og fungerer veldig bra på de minste i KTM familien og mange andre merker under 600 cc. Bremsene er mer en gode nok og leveres med ABS, men dette er nok et av kompromissene vi møter i hele A1 klassen, produsenten må tenke på produskjonskostnaden for å være konkurransedyktig og da går det på bekostning av noe. Bremsene er på ingen måte dårlige men de blåser heller ikke hatten av deg.

 

Den 43 mm opp-ned demperen fra KTM sine egenproduserte dempere WP er god og bidrar vesentlig til en fin og sportslig kjøreopplevelse, selv for en fører på 88 kg, Monoshock demberen bak kan justeres og levere også det den skal. Du føler så absolutt at du kjører en voksen sykkel som er stiv og fin selv om du denger den litt (les sportslig kjøring).

 

Ramme og svingarm kan KTM og selv de minste syklene baseres på konstruksjonene til de større syklene og da blir det bra. Svingarmene til KTM er annerledes men du verden hvor godt det funker. Disse komponentene er selvfølgelig svært viktige for sykkelens kjøreegenskaper.

 

Alt i alt veldig veldig bra selv om bremsene trekker noe ned, men av forståelige grunner. De andre komponentene i dette avsnittet drar imidlertid opp og resultetet blir derfor bra.

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 5

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

 Du kan vanskelig finne noe som er bedre egnet til bykjøring enn KTM Duke 125. Den er ingen liten sykkel, ei heller av de letteste med sin tørrvekt på 137 kg, men sykkelens ergonomi er så enestående at bykjøring blir en lek. Sykkelen byr på lek og morro for alle typer førere, unge som gamle og leverer derfor stor kjøreglede til alle formål. Det er vanskelig å finne noe som ikke er bra med Duke 125 og størrelsen bidrar til å heve kvalitetsfølelsen. Et glimrende bidrag til rekruttering og økt motorsykkelinteresse.

 

Med en gaffelvinkel på 24 grader inviteres det til gode manøvreringsegenskaper og mye kjøreglede. Selv om KTM har endret tank designet for å skape bedre plass for knærne kan nok lange førere oppleve at sykkelen er litt kort med en akselavstand på 1357 mm. Dette er litt pirkete da vi må huske at målgruppen er yngre førere som gjerne ikke er så lange.

 

Score bykjøring:  5

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

KTM Duke 125 drar gjerne på tur selv om den tilhører gatesegmentet. Som vi har vært inne på byr sykkelen på en veldig behagelig sittestilling som også fungerer på langtur. Duke 125 har som nakensykkel dårlige lastekapasiteter men KTM sin powerpartskatalog byr på mye ekstrautstyr som for eksempel tankvesker eller setevesker bak. Personlig foretrekker jeg å bruke en vanntett ryggsekk på denne typen sykkel. Du får med deg det du trenger og sammen med et kreditkort har du den frihet du trenger for virkelig å kose deg på tur.

 

På langtur blir selvfølgelig denne typen sykler litt stiv og hoppende dersom du kjører hardt.

 

Score touringegenskaper:  4

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

Hva skal vi si, dette må da være selve symbolet på sportslige egenskaper. KTM 125 er på mange måter den mest modne av A1 syklene og den har så definitivt det helt unike KTM DNAét som dreier seg om å maksimere image, kjøreglede og opplevelser, godt innpakket i et varemerke som virkelig appelerer til de unge førerne. 

 

KTM har vært smarte og går systematisk til verks når de forbedrer modellene sine. De samarbeider med målgruppen sin og spurte i dette tilfellet de yngste for å forstå hva de ville ha. KTM har derfor truffet godt i segmentet og scorer derfor høyt på popularitet.

 

KTM Duke 125 er leken og veldig morsom å kjøre. Som fører av tung motorsykkel opplever jeg alltid glede ved å kjøre Duke 125. Vi kjører mange sykler gjennom testløypa vår og dette står ikke tilbake for noe, finner du flyten på Dukeń er det virkelig morsomt. Er du av det virkelig aktive slaget kan det være lurt å koste på deg et par nye dekk da de som leveres fra fabrikk (dette gjelder stor sett all merker) kan ha sine begrensninger. Dette dreier seg om kompromissene bransjen må gjøre for å være konkurransedyktige på pris.

Gjør du dette når du kjøper sykkel så er differansen til å leve med.

 

Score sportslige egenskaper: 5

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

 

KTM Duke 125 er som de fleste av KTM sine modeller lett å vedlikeholde. Det er god plass rundt sentrale komponenter og det derfor lett å komme til over alt. Kvaliteten på vedlikeholdet er derfor helt opp til den enkelte fører men vi tillater oss å minne på om at det er en klar sammenheng mellom det du legger i vedlikehold og stell og sykkelens annenhåndsverdi. Holder du en høy standard får du mere igjen den dagen du skal selge, for selge skal du som regel!

 

KTM har en velfylt katalog med powerparts. Her kan du velge og vrake og til veldig fornuftige priser. KTM er dyktige på dette.

 

Vi anbefaler å investere i bobbins (holdebolter som skrus inn i svingarmen) og en depotstøtte, da blir kjedestellet en lek og mye hyggeligere å holde på med.Vi skal senere ta for oss kjedestell i en egen artikkel, her syndes det dessverre mye og det synes vi er trist å se på. Men KTM Duke 125 er like lettstelt som den er morsom, det må være konklusjonen, da er resten helt opp til deg som fører!

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 6

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

Summa summarum, en festlig A1 som er godt motorisert, har en bra ramme og svingarm, stort sett bra hovedkomponenter og en utmerket ergonomi og styregeometri. KTM Duke 125 er så absolutt en moderne motorsykkel som holder en viktig posisjon i markedet. Den har blitt enda kulere enn sin forgjenger og har blitt enda bedre å kjøre. Men viktigst av alt for Bikerdudes.no, den skaper så utrolig mye kjøreglede. 

 

Velger du en KTM Duke 125 kommer du ikke til å gjøre deg ut på noe vis og du kommer sannsynligvis heller ikke til å angre.

 

 

TOTALSCORE: 47/54

 

 

God tur og kjør sikkert

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.