Touring i alpene med gode BikerDudes

 

0 - 3000 meters høyde, 20 grader celsius, svinger, svinger, og atter svinger - i slutten av oktober

 

Dette er et av verdens beste områder for motorsykkelkjøring. Naturopplevelsene er like mange som de er vanvittige og du kjører svinger, svinger og atter svinger. Du kan dra dit med en flatt og nedkjørt bakdekk og etter 2-3 dagers kjøring vil det være like rundt og fint som da du kjøpte det. Du kjører fra hav til fjell og daler på gode veier hvor du stort sett bare møter motorsyklister. Dette er selve definisjonen på tivoli.

 

Vi valgte å bo utenfor Nice og kjørte dagsturer fra den Franske riviera. Fordelen med det er at du kan kjøre med en lettere og smidigere maskin og uten sidevesker. Mye bedre og mye mere morro. 

Området Alpes Maritime  eller Cot d´Azur representerer så definitivt selve indrefileten og har så uendelig mye mere fjell og svinger enn andre deler av Frankriket Her møter du hundrevis av motorsykler hver dag og det er en fantastisk god Biker-stemning i alle småbyer du kommer til, nesten som å komme til en motorsykkelutsilling i hver eneste småby eller tettsted. God mat og hyggelige mennesker gjør ikke stemningen noe dårligere. I denne artikkelen skal vi ta dere gjennom våre anbefalte ruter og gi noen råd på veien.

 

 

 

Hvor leier du sykkel og hva er viktig

 

 

Vi ble anbefalt av lokale å leie sykler hos Bike Trip i Nice som har en hjemmeside som heter we-rent-motorcycles.com . Denne siden fremstår som profesjonell og er kjempefin å bruke, men der stopper det!

 

 

På siden fikk vi tilgang til et rikt og veldig bra utvalg av motorsykler og vi kunne velge etter smak og behag. Men....... da vi kom for å hente syklene fikk pipa en heeeeeelt annen lyd. Vincent som vi hadde hatt god kontakt med før vi reiste ned var der hverken da eller senere og to helt tilfeltige dudes uten nødvendig kompetanse brukte ca to timer på å få utlevert sykler vi IKKE hadde bestilt. 

 

Syklene var ustelte og dårlig vedlikeholdt, skitne, tørre kjeder og hadde nedslitte dekk. Toppboksen på min Ducati Hyperstrada var løs og raklete og skiltet hadde neppe tålt turen, det måtte teipes fast.  En av BMW ene vi leide hadde for lite olje i demperne forran og oppførte seg som en gyngehest! Vi fikk heller ikke de syklene vi hadde bestilt og fikk til svar at det var det ikke noe å gjøre med!!!! Vi kunne heller ikke forsikre syklene og måtte reservere 3000 EURO i tilfelle skader, dette beløpet tok det over en uke å få tilbake etter at vi hadde returnert syklene. En helt uhørt og useriøs praksis som ikke bør aksepteres.

 

Så kjære BikerDudes, dette vil vi vel unngå!

 

Tidligere kunne man leie sykler hos Alexander og Columbus Motorcycle rental i Cannes til høy kvalitet men vi er i skrivende stund usikre på om hans virksomhet faktisk ble oppkjøpt av Bike Trip!!!! I såfall er vi like langt!!! Dette lover vi å komme tilbake til da vi så inderlig gjerne vil bidra til å finne seriøse aktører i denne regionen. Vi har gjort dette tre ganger hvorav Columbus var helt enestående, men de ser altså ut til å være borte nå!

 

 

 

Området Alpes Maritime  - Cote dÁzur

 

Men, som ekte BikerDudes kom vi over den største skuffelsen og tok gyngehestene våre ut på tur får å nå toppene i de Franske alper. 

 

 

Dag 1 Den store runden 

 

På dag en startet vi fra en liten småby som heter Le Rouret som ligger rett utenfor Nice. Målet for dagen var det fantastiske fjellet Col de La Bonette som er 3000 meter høyt. For å komme dit måtte vi kjøre ned til Nice og østover til St-Laurent hvor vi svingte norover på 
M 6202B opp til Carros og La Madone dÚtelle. Her svingte vi nord på M2205 mot Isola og opp til Col de La Bonette.

 

I dette området møter du altså noe av det flotteste kjøreterrenget du kan finne i Europa. Svinger i alle varianter og størelser, korte krappe og lange swipere. Du er nå inne i Mekka og de fantastiske svingene opp til Col de La Bonette bidrar til at sidene på dekket ditt aldri får fred. Her er det blikk, sving og overgang til nytt blikk og sving og ny overgang som gjelder. Herlige 40 til 80 svinger, mil etter mil, opp opp opp, helt fantastisk. Vi kjørte ut i ca 21 grader og mot toppen av Col de La Bonette er vi nede i ca 12, men det er helt greit når man er lykkelig.

 

Veidekke er stort sett av god kvalitet med lite hull eller sprekker og du kan rafinere egen kjøreteknikk absolutt hele dagen. 

 

 

Når du kommer opp til toppen av Col de La Bonette er du på toppen av verden.  Denne fjelltoppen tiltrekker seg motorsyklister fra hele verden og det er derfor ikke uvanlig at det står hundrevis av motorsykler der oppe. Utsikten er "stonning" og må nytes. Jeg synes det er morsomt å oppleve så utrolig mange og forskjellige motorsykler og motorsyklister på et så avgrenset område. Her finner du bikere av alle kategorier og det er nesten litt fascinerende å bare observere.

 

På vei ned fra Col de La Bonette møter du hudrevis av serpentinersvinger og en må passe på å sitte i balanse for å få god flyt i svingene ned fra fjellet. Det oppleves gjerne litt mer krevende å kjøre ned fordi man kan ende opp med mye vekt på armene og forhjulet dersom man ikke er godt posisjonert og sitter i balanse, godt avslappet.

 

Vel nede i Jausiers anbefaler vi en lunsjpause før man svinger vestover på D 900 til Barcelonnette som er selveste møteplassen for de franske BikerDudsene.

 

 

Her møter du de tøffe gutta som er lommekjente og kjører ned hele dekket, ja til og med får litt varme i dekket og da går det virkelig unna. Dette ser du ikke ofte i gata!!!

 

Barcelonnette er et herlig sted med utekafeer og hundrevis av besøkende hver eneste dag. Igjen er det fascinerende å oppleve det pulserende livet blant menneskene som alle har en og samme interesse - motorsykler og svingete veier. Mens du nyter sola og maten sitter du bare å gleder deg til nye svinger og enda flere fantastiske sanseinntrykk.

 

De mange og små kaffeene byr på god lokal mat og du får gode muligheter til å nyte fransk kultur, arkitektur og topografi. Helt herlig.

 

Fra Castellane går veien sørover et lite stykke før vi svinger av på D 902 og D 908 for så å starte på ny fjell overgang over Col dÁlos som blir nok en ny og hårreisende opplevelse. Ikke like høyt som Col de La Bonnette men du stryker gode 2500 meter.

 

Vi er nå inne i et område med relativt smale veier av god kvalitet men det er viktig å følge med på hva som kommer rundt svingene. Det er ikke mye trafikk her men bremse og styreberedskapen må sitte. Når vi nærmer oss St Andre bytter veien navn og heter nå D 955 og videre sørover til Castellane. Alt herlige svinger av forskjellig format så du blir aldri lei, terrenget endrer seg HELE tiden, vanvittig bra. Fra Castellane dundrer vi sørøstover til Grasse og Le Rouret på D 6085. Hele denne runden måler 320 km med svinger og mye denging av motorsykkelen som aldri får hvile. Ei heller føreren, så når vi kjører inn i solnedgangen så er vi litt dehydrerte og veldig veldig slitne. 

 

 

Svingene og leken

 

 

Å kjøre i alpene er veldig spesielt, og det blir aldri det samme å komme hjem igjen. Her finnes det ikke transportetapper, det er bare svinger, terreng og topografi som tar pusten ifra deg. Sanseinntrykkene og opplevelsene står i kø og bare disse er mere enn nok til å gjøre opplevelsene store. Så kommer kjøringen i tillegg.

 

 Veiene er av veldig bra kvalitet og svingene er runde og fine, få svinger kniper og er derfor ganske så forutsigbare. Men med så ufattelig mange svingkombinasjoner må du regne med å jobbe hele dagen, men det er jo bare gøy. Det er veldig viktig å planlegge spising og drikking da du sansynligvis ikke vil merke at du sakte men sikkert dehydreres under slik kjøring. Det kan skape litt skumle tilstander ombord!

 

Dette er krevende terreng selv for high-end sykler. Svinger og stigning er såvidt krevende at man ofte henter ut det meste av maskinen og eventuelle svakheter blir derfor merkbare. Her skilles klinten ifra hveten og man lærer mye om seg selv og sykkelen.

 

I perioder er det vanskelig å holde øynene på vegen men som man ser av bildet så forstår man så inderlig godt at nettopp det bør du gjøre.

 

 

 

Dag 2 - Inne i indrefileten 

 

På dag 2 kjørte vi inne i den store runden vi hadde kjørt på dag 1. Vi hadde med en lokalkjent franskmann - Stephan som tok oss rundt på veier vi ikke ville funnet på å velge selv. Å gode motorsykkel-gud for noen veier. Denne ruten var enda mere krevende enn dagen før, smalere veier, krappere svinger og mye mere jobbing, men for en tur.

 

Inntrykkene var mange og raste kontinuerlig inn over oss. Tidvis viste jeg ikke om jeg skulle se opp eller ned, hit eller dit. Det var så utrolig vakkert. Og hele tiden svinger, svinger, svinger og atter nye svinger.

 

Deler av ruten har en såvidt spesiell at du bare må stoppe. Vi kjørte ut fra Grasse på riksvei D6085 til La Doire, der svingte vi av på D2211 og oppover mot Clue St-Auban. Her er det smalt og utrolig svingete vei, mye mye morro. På toppen ankom vi  P-de Molains og svingte rett etterpå øst inn på D 10 mot Entrevaux.

 

Her anbefaler vi en stans for her er de mye å se. Entrevaux er en by ifra 1700 tallet med en egen borg på høyden bak. Byen har en fantastisk nydelig arkitektur og fantastiske farger. Byen er velkjent for sitt særegne damplokomotiv som fortsatt er i drift.

 

Du må gå over en voldgrav for å komme inn i byen. Der finner du spisesteder og severdigheter og høydepunktet her er nok utvilsomt motorsykkelmuseet.

 

Her har samlerne boltret seg i mange mange år og du vil finne kjente som ukjent modeller fra forskjellige tidsepoker. Utrolig morsomt å se. MÅ BESØKES.

 Byen har en vakker middelhavsarkitektur.

 

Fra Entrevaux kjørte vi videre 5 km vestover på D 4202 hvor vi svingte nordover på D 902 inn i en meget spesiell canyon som heter Gorges d´Daluis. "Georges" betyr trang dal som gjerne laget av en elv eller bekk. Dette området er ett av dagens høydepunkt for her kjører du på kanten av en dyp canyon på svært svigete og spesielle veier. Dalen er trang og det er veien også, så trang at de to kjørefeltene ofte skiller lag for å gå inn i tuneller eller rundt klippevegger for så å komme sammen igjen.Utrolig spesielt.

 

I enden av dalen ligger Guillaumes som byr på fransk tradisjonsrik mat, mange bikere og en svært så hyggelig atmosfære.

Herifra går turen vår litt tilbake før vi svinger øst på D 28 mot det kjente skistedet Valberg. Veien opp hit overrasker oss nok en gang med nye svinkombinasjoner, stupbratte fjellsider og mye moro. Et skikkelig raskt parti.

 

Etter Valberg fulgte vi svingene ned til Pont de Cians, svingte vestover D 6202 til Puget Theniers hvor vi svingte sørover og inn på D2211A og kjørte opp til Sigale. Og hva fant vi her, jo nye svinger. 

 

Herifra kjørte vi D 1 mot Coursegoules og inn på D3 mot Gourdon og ned til Le Rouret. Denne ruten er på ca 250 km men er på mange måter mere krevende enn den lange ruten vi kjørte dagen før. Mye trangere, krappere svinger og en kjapp lokalkjent franskmann i tet, krevende i seg selv.

Alpes Maritime eller Alps Cote d´Azur er en drøm for motorsyklister og skal du oppleve noe stort så må dette være greia. Prosjektet er enkelt å gjennomføre, litt god planlegging, en 3 timers flytur fra Gardermoen og noen gode venner så får du garantert en opplevelse for livet.

 

BikerDudes anbefaler periodene april til juni eller september/oktober. Midt på sommeren blir det alt for varmt. Og husk at franskmennene har fotobokser som også tar motorsykler. Disse finner du stort sett på motorveiene rundt byene, ikke i fjellene. 

 

Blir du boende i de større buene kan være klokt å finne et hotel med parkeringskjeller, da slipper du å bekymre deg for sykkelen på natta.

 

Finn fram en venn eller 10, planlegg godt og ring for all del til oss så skal vi mere enn gjerne dele både kunnskap og erfaring, kanskje ikke utenkelig at vi til og med blir med.Vi elsker dette området.

 

PS: ikke dra uten GPS, da kan det bli lange dager.

 

 

God tur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.