Spennende nyheter fra Suzuki i 125 klassen

Suzuki flørter med ungdommen - og de voksne! 

Erling Sande og Cross Centeres Snellingen fikk denne uke inn 2018 modellene av Suzuki GSX-S 125 og GSX-R 125. Dette er spennende nyheter for alle førere i A1 klassen (lett motorsykkel) og du finner mere informasjon fra importøren på erlingsande.no.

 

Skal vi tro på tilbakemeldinger fra forhandlere og marked så snakker vi ikke lenger bare om at de yngste ligger i målgruppen for A1, trenden tilsier visstnok nå at også eldre førere velger A1 til comuterformål, sommer som vinter. Flere kjøper piggdekk og belager seg på vinterkjøring. Dette har nok en sammenheng med økte kostnader i bomringer og tettere rushtrafikk. 

 

BikerDudes har desverre ikke fått prøvekjørt syklene men vi har tatt maskinen i øyensyn og gjennomgått eksisterende tester for å kunne gi noen tidlige indikasjoner til et viktig og voksende marked. Vi skal teste de så snart det lar seg gjøre.

 

 

Suzuki GSX-S 125 

 

 

Vi ble umiddelbart begeistret da vi så disse to "buddyene" første gang. Dette er to skumle utfordrere til 125 klassen og av flere årsaker.

 

I tilfellet GSX S 125 vil nok den første driveren være sykkelens design og opplevd størrelse.GSX S 125 oppleves utvilsomt som en stor A1 og vil derfor appelere til både nye og eldre førere. Sykkelen har en herlig ergonomi og er nok best egnet som hverdagskompis på grunn av sittestillingen som er oppreist og veldig behagelig. Sykkelen har en akselavstand på 1300 mm hvilket gir supre svingegenskaper. Merk vekten på 133 kg som er 5 -10 kilo lettere enn mange av konkurrentene. Sittehøyde på 78,5 cm bekrefter at vi snakker om størrelser som tilhører de store syklene, altså - tøft .

 

Sykkelen har fått en tank på 11 liter og en relativt stor eksospotte som er velproporsjonert og ellers passer svært godt til sykkelens design. Dette ser pent ut og det vil nok appelere til unge som eldre førere.Sykkelen har fått dekkstørelsen på henholdsvis 90/17 forran og 130/17 bak, det er kult og fungerer nok veldig bra kjøreteknisk. Suzuki har mange år med erfaring fra racing i Moto GP sirkuset og er dyktige til å tilgjengeliggjøre erfaringene de høster fra racing til oss som lever i gata. Også i tilfellet GSX S 125.

 

GSX S 125 leveres i kule fargekombinasjoner og med kul dekor. Enten i blå, hvit og gult, eller i sort med rød dekor.

 

GSX - S 120 har fått et nytt og tidsriktig LCD instrument som er veldig lesbart og funksjonelt. Bruken av LCD instrumenter betyr i praksis at produsentene klarer å tilby føreren mere kjøreinformasjon enn det man klarte før med analoge instrumenter.  Det er viktig at det ikke blir for mye informasjon - men riktig informasjon samt at den er lettlest. Her får du store tall og oversiktelige framvisninger av for eksempel gearindikatoren og en helt enkel compeuterfunksjon.

 

Det observante øye vil se at nøkkelhullet på tanken på GSX s125 har fått en tyverisikring som hindrer at noen kan ødelegge tenningslåsen.Denne betjenes med en magnetfunksjon på nøkkelen. Smart.

 

Begge modeller benytter samme motor som er ny og forbedret med en ønsket effektforbedring i mellomregisteret. Det gjør sykkelen mere responsiv og morsom å kjøre når du vrir på gassen. BikerDudes er opptatt av vedlikeholdsvennlighet og liker det vi ser her. GSX S 125 byr på god plass i motorseksjonen og har en tøff belly-pan som både ser kul ut og dekker motoren i sprutsonen. Veldig bra.

Og se den eksospotta da....... kjempekul og bidrar helt klart til å gi sykkelen en maskulint og tøft preg av noe som lukter maskin. Det liker vi.

 

 GSX S 125 er skikkelig tøff og vil utvilsomt bli en "head twister". 

 

 

Suzuki GSX-R 125

 

 GSX R utgaven adresserer nok de yngste førerne. Den nye utgaven går rett i strupen på Yamahaś YZF med sitt utrolig vellykkede design og den nye motoren. GSX-S og

GSX R skal være blant de mest effektsterke i klassen og det hjelper. Designet er rett og slett vellykket og gjennomtenkt og alle proposjoner har blitt like vellykkede som på de store muskelbuntene. Det er rett og slett pent å se på.

Kåpen er velproporsjonert og gir god vindbeskyttelse. Testene på bane som vi har gjennomgått viser at sykkelen også der holder det den lover og selv voksne erfarne førere ser ut til å kose seg. Rammen er tilsynelatende stiv og fin og byr på svært gode racingegenskaper.

Førerposisjonen er oversiktlig og fin og tilbyr også her det nye instrumentet.

GSX R 125 har fått et nøkkelfritt startsystem, nøkkel i lomma altså.

Vi synes designet er utrolig kult og sykkelen framstår som dritkul i alle farger, dette er innmari bra.

 Alt på GSX R 125 er gjennomført, se bare på disse ventilasjonsduktene i kåpeseksjonen. Utrolig gjennomført og like lekkert som på en tung maskin.

 Motoren er godt beskyttet bak kåpeseksjonen og nok en gang nydelig håndarbeid. Ulempen med kåper er imidlertid at det ofte går på bekostning av tilgjengelighet og vedlikehold. Det blir vanskeligere å komme til og tålmodigheten settes litt mere på prøve dersom du ønsker å holde en høy standard. Men med noen spesialbørster og litt tid er det bare å kose seg, så det går helt fint.

Alt i alt er svært vellykket resultat som garantert kommer til å skape svært mye kjøreglede og engasjement. Vi vet at Erling Sande har forberedt seg godt til neste sesong men dette kommer til å bli populært. Prisen på begge versjoner er også skummel (les fordelaktig) og kommer også av den grunn til å bli en skummel utfordrer. Ikke vent med å oppsøke forhandleren din, her kommer det til å gå unna av flere grunner. 

 

Bravo Suzuki - dette har Bikerdudes trua på.

 

Rett og slett et knallbra radarpar

 

 

Bikerdudes.no vil i neste artikkel skrive om motorsykkeltjenesten i Politiet. Vi vil i den forbindelse si noe mere om vinterkjøring og hva Politiet mener om det.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.