Kanskje ikke blant de peneste - men så definitivt blant de beste

 Importør  i Norge-  Loxkel 

 

 

 

Honda Africa Twin (CRF 1000 L) - Legende og konge 

 

Honda Africa Twin har en lang og legendarisk historie. Allerede på 1980 og 1990 tallet ble den legendarisk etter å ha vunnet Paris Dakar hele 4 ganger. Som adventuresykkel var den forut for sin tid og den ble gjennnom nesten 2 tiår stadig forbedret. Så avsluttet Honda produskjonen i 2003 og sykkelen ble ikke mindre ettertraktet av den grunn. Den ble nærmest et samleobjekt.

 

Sykkelen var borte i et drøyt 10 år og da det ble kjent at Honda planla å lansere en ny Africa Twin rynket mange på nesen, ville det være mulig å bygge en ny og bedre utgave at den gamle modellen som nærmest hadde kult-status?

 

BikerDudes har nå kjørt 5000 km på denne sykkelen og har etter hvert blitt svært godt kjent med den. Som tidligere sagt må vi presisere at av vi hverken er gruskonger eller enduro spesialister. Vi tester for hverdagsmotorsykkelisten og konsentrerer oss derfor om sykkelsens egnethet for denne målgruppen. 

 

Africa Twin gjør det imidlertid bra i dette segmentet og scorer fantastiske 49/54 poeng.

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

 

Honda Africa Twin er ingen "babe-magnet" det kan vi fastslå med en gang. Men den er heller ikke laget for å betjene et jåle-segment, den har en heeeeeelt annen målgruppe. Nemlig de som ser etter en allrounder med touring egenskaper og går et enskaper framfor posør-faktor. Målgruppen for denne typen sykler vil sannsynligvis være mest opptatt av egenskapene og gir beng i hvordan det ser ut. Konkurrentene er som vi har vært inne på tidligere heller ikke pene, de er tøffe og har altså helt andre ferdigheter enn posør segmentet.

 

Vår "babe-faktor" oppfattes kanskje som litt fjasete men det er den ikke. I dette tilfellet har designer panelet vært ganske enige om sykkelen design, den apelerer rett og slett ikke, den er ikke spesielt pen og fargekombinasjonene i hvit, rødt og blått får rett og slett juling. Den sorte og røde utgaven er mere akseptert! Så kan det selvfølgelig være delte meninger om det.

 

 

Som fører og entusiast synes jeg dommen er litt hard. Jeg forstår at Africa Twin ikke fremstår som en "head twister" men innen adventure-segmentet må vi bedømme den annerledes og fordi disse syklene ER annerledes. Dette er en av adventure segmentets lettsete, smidigste, tøffeste og kuleste. Den har innslag av motard fasiliteter, den er smal, har er bredt styre og en strekt sal som det er kjempelett å bevege seg på. Laste anordningene er robuste og kåpeseksjonen oser maskulinitet. 

 

Gull elokseringen på styre, gaffel og felger løfter det estetiske ytterligere synes jeg. Men vi registrerer hva designer panelet sier og må ta hensyn til det i denne sammenhengen.

 

Score design: 4

 

 

 

 

Babe-faktor 

 

Designer-panelet sier følgende om sykkelen:

 

 

 

Gunn:  Ikke den vakreste jeg har sett.

 

 

Score: 3

 

 

 

 

 

Linda:  Får Transformers vibber på denne sykkelen. Liker designen, ser solid og morsom ut. Tar gjerne en søndagstur bakpå denne. Med rette karen da selvfølgelig :-)

 

Score: 5

 

 

 

 

Victoria:  Denne ver litt "harry". Hvit motorsykkel ser sjeldent bra ut!

 

 

Score: 1

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

 

Honda Africa Twin er en ergonomisk perle. Vi definerer den som en fantastisk god hybrid mellom en adventuresykkel, touring og eller en motard. Ser vi på fakta og tallenes tale så er sykkelen lettere, stivere, smalere, lengere og høyere enn de fleste. Det smale og forholdsvis rette setet gir i kombinasjon med det brede herlige styret en opplevelse av gode motardferdigheter som gjør sykkelen leken og utrolig morsom. 

 

Gaffelvingelen er vesentlig lavere enn konkurrentene med sine 27,5 grader og gir i kombinasjon med det 21 tommer store forhjulet en vanvittig stabilitet uten at det går utover svingferdighetene. Og du sitter vanvittig bra på den 87 cm høye maskinen. Høyden er ikke noe problem da maskinen som alle enduroer synker sammen 2-3 cm når du setter deg oppå. Mine ragende 173 cm over havet rekker heeeeelt fint.

 

Føreren sitter i parfekt balanse og er fantastisk godt posisjonert for aktiv kjøring. Føreren sitter så godt posisjonert at flytting av tyngdepunktet på føreren forover eller bakover aldri blir noe problem. Dette er fantastik gode nyheter for god flyt under aktiv kjøring i sving. Da gjenstår det bare å holde fokus på fartsavpasning, gasspådrag og blikk og vips så kommer de helt fantastiske  kjøreopplevelsene til føreren. 

 

Så hva ergonomi og det tekniske grensesnittet angår så er dette helt i toppklassen. Jeg viser i denne sammenheng til forklaringen på score-carden vår (se menyfeltet) så forstår dere hvor bra dette er.

 

Score ergonomi: 6

 

 

 

Motor, gearboks og torque

 

 

 

Motoren til Africa Twin CRF 1000L (som er typebetegnelsen), er helt splitter ny og er laget for å passe inn i den nye rammen. Honda innså at en V-twin ville bli for høy og lang i tillegg til at en slik motortype ville påvirke kjøreegenskapene for mye i negativ retning.

 

I følge Honda ble den nye motoren sterkt influert av CRF 250/450 i racing segmentet og CRF 450R som var en rally racing maskin.Resultatet ble en 998 CC parallell twin som fikk 4 ventiler og to tennplugger pr sylinder. Honda har hatt høy fokus på vekt og motorstørelse og noen av komponentene gjør derfor to jobber. Blant annet drives olje og vannpumpe av samme aksling i tillegg til at vannpumpe og oljetank nå sitter på motorens innside. Dette gir enestående resultater hva angår vekt og performance.

 

Motoren leverer pene 95 hk og 98 Nm og det passer fantastisk godt sammen med sykkelens konstruksjon og løfter konseptet ytterligere. Motoren betegner vi som relativt rask og sporty i sitt segment, fryktelig sterk i mellomregisteret og leverer enda bedre i toppen. Afrika Twin kan lett være en plageånd for R-gutta fordi motoren leverer og sykkelens fjærer, dempere, svingarm og ramme spiser dårlig underlag. Dette er en ugrei type å få på bakhjulet skal vite!

 

Gearboksen er silkemyk, rask og med markante klunk slik det skal være. Her bom-girer du ikke og gearboksen responderer raskt og bestemt ved aktiv kjøring, du slipper å vente på gearkassa for å si det sånn. Motor, gearboks og torque på 98 NM bygger bare så innmare herlig oppunder den vanvittig fine kvalitetsopplevelsen du får når du kjører Africa Twin, 

 

 

Score motor, gearboks og torque: 6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

 

 Så var den instrumenteringen da, her har virkelig Honda gått utenfor komfortsonen sin. Instrumentet på Adrica Twin er i særdeleshet utradisjonelt. Det har fått en høyst uvanlig utforming og det finnes vel neppe dets like!

 

Africa Twin har ingen avansert kjørecomputer men du har det du trenger og brukergrensesnittet er enkelt og greit. Denne sykkelen er laget for å fremme kjøreopplevelsen, så får man heller ta IPadén fatt når man kommer hjem.

 

Instrumentet er imidlertid veldig lettlest, det er ganske stort men allikevel "nett" og veldig funksjonelt. Plasseringen av instrumentet er veldig god og føreren trenger ikke senke blikket mye for  få med seg hva som foregår der. Tallene er lettlete, selv for en gammel BigerDude!

 

Når Honda først skulle ta i bruk en digital fremvisning av turtelleren så er vel ikke dette det verste jeg har sett. De har plasserte turtelleren øverst i instrumentet og gjort det så stort som mulig, hederlig forsøk og det får de poeng for. Når det er sagt så må jeg nok dele med leserne at jeg egentlig aldri har lest turtelleren under aktiv kjøring, jeg hører på motoren og da fungerer det vel egentlig ikke etter sin hensikt, eller.......!!!!

 

Men utover det, et artig utformet instrument med store gode tall som så absolutt tjener sin hensikt. Bra at noen går litt andre veier.

 

Score instrumentering: 4 

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

Nå må vi huske at Honda Africa Twin er konstruert for å betjene at bredt segment som strekker seg langt utover sports-touring og da er det gjerne kompromisser som teller. Når sykkelen skal være god på vei så vel som i terreng så blir det krevende, desto mere imponerende er det da å se hva Honda har fått til her.

 

Teleskopgaffelen på Africa Twin spiser formelig dårlig underlag eller terreng. Ta en titt på Honda sin promotion video så ser du hvordan gaffelen tar opp ujevnhetene ved å ta imot eller strekke ut forhjulet, sykt imponerende. Like imponerende og herlig er det å kjøre den. Vi har ikke vært så mye i terrenget og har brukt maskinen mest på grus og landevei men er likevel veldig imponert. Gaffelen kompenserer og tar imot mye juling men holder sammen med rammen og svingarmen sykkelens stabilitet og styreevne på en skjeldent bra måte. På toppen av alt oppleves sykkelen som veldig sportslig og det krever at sykkelen behersker kompromissene som må gjøres for at den skal være både smidig, bevegelig og samtidig stiv. Det er ikke enkelt å finne denne balansen men Honda har fått det til. Rett og slett enestående.

 

Nissin bremsene er fantastisk gode, men den lange gaffelvandringen kan av og til bidra til at de oppleves som litt "soggy" ved harde innbremsinger. Men vi forstår hvorfor det er slik og det er helt greit når du blir vant til det. Nissin bremsene er veldig gode og har det klassiske bittet med en jevn og fin bremseeffekt ved harde innbremsinger. 

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 6 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

 

 Honda Africa Twin er i fysiske mål en ganske stor motorsykkel sammenlignet med andre i segmentet, den er lang, den har lang akselavstand og den er høy med sin sittehøyde på 87 cm. Men Africa Twin er annerledes på to punkter og det er sykkelens bredde og vekt Africa Twin er slank og har en smal motor som er tilpasset rammen. Den er lett og har et herlig bredt styre og et smalt sete som derfor gir meg klare motard assosiasjoner. 

 

17/150 dekket bak og 21/90 dekket foran bidrar også til at svingegenskapene forsterkes, selv med det store 21 tommers hjulet foran som får en ganske stor gyro effekt. Den har en imponerende svingradius (2,6 meter) som gjør det lettere å holde balansen i forskjellige situasjoner.

 

I sum en helt enestående bysykkel som er letthåndterlig, leken og  svingvillig. Til tross for størrelsen er den veldig lett og fin å leve med i hverdagen og du kan ha like fine opplevelser i byen som på landeveien.

 

 

Score bykjøring: 6

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

 

Africa Twin vinner touring, det er det ingen som helst tvil om. Honda har laget en helt spesiell tourer som vil fungere utrolig godt for hvermansen. Som vi har vært inne på i tidligere deler av testen er sykkelens ergonomi helt optimal, for korte såvel som lange førere. Det helt enestående er at førerens posisjon forblir optimal under alle typer kjøring og føreren kan konsentrere seg om finjustering av blikk, hode og overkropp. 

 

Dette er en av de største i mål men allikevel slankeste, letteste, smidigste, kraftigste og mest sportslige av de store og den er så utrolig spennende, morsom og samtidig herlig å kjøre. Africa Twin har alt det andre sykler i samme klasse ikke har og man må nesten spørre seg hvordan Honda har fått det til. Hvorfor er den så fantastisk å kjøre?

 

 

 

Det herlige brede styret, kombinert med den slanke konstruksjonen til ramme, setestamme og tank, den herlige gaffelen som spiser underlaget og den nydelige bakfjæra i kombinasjon med den smale, kraftige og responsive motoren er vel rett og slett det helt enkle svaret. Alt dette jobber så fantastisk godt sammen og selv på svingete vei med svært varierende underlag føler du en komplett ro og forutsigbarhet oppå sykkelen. Sykkelen er helt i balanse og det bidrar nok til at dette blir så innmari bra.

 

 Når sykkelen ruller er den utrolig lett å håndtere. Siden føreren sitter så godt i sykkelen så er det så vanvittig deilig å kjenne hvordan gode og krappe svinger nesten forplanter seg til kroppen. Føreren får nærmest umiddelbart beskjed om at svingen kjennes riktig eller gal ved at gravitasjonskreftene som genereres i svingen overføres til kroppen mens føreren hele tiden er i balanse og du får en fornemmelse av å fly. Det er ikke mange sykler som klarer å kommunisere dette så godt til føreren samtidig som den gir deg mulighet til å justere med sving eller motorkraft , dette er helt spesielt og jeg kjenner kun til noen få sykler som klarer dette så godt.

 

 Honda Africa Twin er satt opp med et system for sideveskene som passer sykkelen svært godt. Jeg liker personlig ikke topp bokser fordi disse ofte skaper sjenerende turbulense og vibrasjoner og gjerne uten at du kjører fortere enn det fartsgrensen tillater. Africa Twin tåler imidlertid mye vekt og uten at sykkelens egenskaper forringes på noen måte. Sykkelen forblir like kraftig, behagelig og sportslig.

 

Vi hadde imidlertid et lite velt som avdekket en litt uheldig side ved ettermarkedsdelen. Under velten tok høyre sideveske imot for fallet hvilket førte til at sideveskens låsemekanisme løsnet og ble slarkete. Da vi skulle bestille deler til ny låsekrok fikk vi beskjed om at man må bestille et helt nytt veskesett til ca 7000 kr. Det mener vi rett og slett er for dårlig for en sykkel hvor man faktisk må påregne et og annet velt. Her må importøren og forhandlernettet samarbeide for å finne en løsning da dette rett og slett er for dårlig!!!

 

Men vi skal ikke la den saken påvirke vår bedømming av sykkelen for det ville vært galt. Oppsummert er dette rett og slett en av de aller aller beste, ferdig snakka.

 

 

Score touringegenskaper:  6

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

 Du kan ha det skikkelig morsomt med Africa Twin. Sykkelen er responsiv og rask og du vil oppleve like mye glede ved gatekjøring som ved touring. Africa Twin er åpenbart ingen streetfighter men allikevell veldig veldig festlig å kjøre. Sykkelen har et fantastisk dempersystem men er allikevel er stiv og fin. Under aktiv kjøring kan du "denge" sykkelen  rundt og den er svært så sportslig. Til tross for at du kjører med et 21 tommers forhjul som har en ganske stor gyroeffekt er sykkelen lett å dra med seg over i nye krappe svinger. Dette skylles nok en gang sykkelens motard-preg, høyde, dekkdimensjonene og det brede herlige styret. Du kan rett og slett kose deg glugg-ihjel oppå denne sykkelen, den passer søren meg til ALT. Jeg fulgte noen kraftige gategutter i Sigdal forleden uke og jeg antar at de opplevde at Afrika Twinén så absolutt var med på gate-dansen!!!

 

 

Dekkdimensjonene som brukes passer godt til sykkelen men det er ikke brukt dekk med hastighetsprofil (bredere og rundere profiler og lavere dekk kant). Aktive førere vil som man ser av bildet fort ta seg ned til dekk kanten på begge hjul. På fordekket ønsker man gjerne ikke å bevege seg over denne kanten, så er man av det aktive slaget så kan det være klokt å tenke over at et slikt dekk har begrensninger. Kjører du på grensen vil du kunne kjenne litt vobling i styret før forhjulet eventuelt slipper. Men da snakker vi virkelig aktiv kjøring og aktive Dudes!

 

Men dekkvalg er en smakssak og ofte ikke så godt begrunnet av oss amatører. Vi har gjerne en tendens til å innbille oss ting uten at det er så veldig godt begrunnet. Det vi må huske er at produsenten har valgt på bakgrunn av kunnskap, forskning og mange mange år med erfaring. Honda kan dette og man trenger nok ikke bytte dekk med mindre man har et halt annet bruksmønster. Vei kontra offroad kjøring for eksempel.

 

 

Score sportslige egenskaper: 5

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

 

Honda Afrika Twin er forsåvidt en stor sykkel i mål men som jeg var inne på tidligere oppleves den ikke slik på grunn av sin smale konstruksjon og lave vekt ift konkurrentene i segmentet. Størrelse er en god ting når vi snakker vedlikehold fordi det gjerne er ensbetydende med mere plass. På Africa Twin er det lett å komme til over alt og sykkelen dere ser på bildet har alstså gått 5000 km uten at noen kan se spor av det.

 

Dekk og skjermer fungerer helt optimalt og dekker sprut sonene innmari godt. Av bildet nedenfor ser vi blant annet at "mud-guarden" er trukket godt ned i svingarmen og derav dekker fjær, demper, kjede og motorens bakside veldig godt. Og det ser faktisk bra ut!

 

Godt vedlikehold har mye å si for driftssikkerhet og ikke minst annenhåndsverdi og her har Honda gjort det enkelt for oss. Veldig bra.

 

 

 

Honda Africa Twin leveres med midtstøtte og det er fantastisk bra. Det kan tenkes at de heftigste adventure-gutta og jentene kanskje ikke liker det da en slik støtte kan komme i veien for stokk og stein, men for hvermansen er dette en god ting. Det blir mye lettere å vedlikeholde kjede og vaske hjul og en slik støtte bidrar nok også til at vi vedlikeholder kjedet oftere. Jeg blir ganske deppa når jeg ser ustelte kjeder fordi det forteller så uenderlig mye om innstillingen til føreren!

 

Score vedlikeholdsvenlighet: 6

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling​ 

 

Honda Africa Twin er en av de BESTE allrounderne jeg noensinne har kjørt og salgstallene for inneværende år underbygger dette. Africa Twin har blitt utrolig populær og jeg forstår så innmari godt hvorfor. 

 

Honda Africa Twin gir meg assosiasjoner til alt som er bra ved en motorsykkel, den er kraftig og godt motorisert, har en fantastisk ramme og svingarm, herlige demper egenskaper som behersker den vanvittige spennvidden fra terreng til by og asfalt og veldig sportslig kjøring. Den er lett og utrolig komfortabel og scorer høyt på opplevelsen av kvalitet. Egentlig ganske vanvittig at Honda har klart å overgå seg selv med denne sykkelens historie som en legende.

 

Dette alternative gir hvermansen nesten alt man kan drømme om og blir derfor uansett et godt valg. Motorsykkel dreier seg om image og følelser og teknologi, så ikke kjøp noe før du har prøvd dette, den er så utrolig bra og her har alle førere den muligheten som jeg er så opptatt av - nemlig muligheten til å lære og utvikle seg som fører samtidig som du kan oppleve "loads" av glede hver eneste dag. Dette kan ALLE kjøre, og ALLE kan ha det ufattelig morsomt til en veldig fornuftig pris.

 

BRAVO HONDA

 

 

TOTALSCORE: 49/54

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.