Hvorfor ikke hoppe rett på - Suzuki V Strom 1000XT

Først takk til Cross Centeret Snellingen og Erling Sande som leverte sykkelen

Herlig, herlig herlig.

 

Suzuki V Strom 1000 overasker stort og plasserer seg helt i toppen med de store touring maskinene. Suzuki omtaler selv V Strom som en "sports adventure tourer" som tilbyr optimalisert komfort, balanse, kraft, fleksibilitet og sportslig manøvreringsevne. Helt riktig spør du meg. Dette har blitt skikkelig bra greier.

 

Folk må nå oppdage hva som bor i denne justerte kraftbunten som har så enestående kjøreegenskaper, en herlig motor, fantastiske og sportslige egenskaper og derav blir en helt enestående allround og touring maskin. V Strom 1000 betjener et segment som er svært godt egnet for norske veier, den skaper interesse og en enorm kjøreglede.

 

Japansk kvalitet på sitt aller beste, lekent, forutsigbart og utrolig festlig i alle situasjoner. Alt med en neandertalsk kraft fra et helt enestående mellomregister. Akkurat slik vi vil ha det når vi kjører motorsykkel i Norge.

XT versjonen er en litt mere påkostet utgave uten at dette skal være merkbart for hvermansen. Forskjellene knyttes i hovedsak til hjul og et litt mere påkostet styre.

 

Jeg kjørte testløypa en gang, så kjørte jeg den en gang til og hadde fortsatt lyst til å kjøre enda mere.

 

Den scorer faktisk 49/54

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

 

 

Dagens versjon av Suzuki V Strom 1000 kom i 2014. Den gamle utgaven var populær og hadde svært mange gode kvaliteter men tilfredstilte ikke utslippskravene til EURO 3. Dagens utgave er vesentlig endret og fikk en ny ansiktsløfting med spreke farger og ny dekor i 2017. V Strom 1000 leveres i kombinasjoner av sort og gult, sort og hvit eller sort og grå, Suzuki kjennere sier at dagens design er hentet fra 1990 tallets legendariske Suzuki DR - Z Desert Racer for å manifestere V Stroms opprinnelige opphav og arv.

 

Modellen i sort og gult vekker oppsikt med sin spreke farge, sine gullfargede gaffelben og felger som oser energi. Ingen av de store touring syklene er spesielt pene eller smekre og fremstår mere som maskuline og barske. GS 1200 er og har aldri vært pen, KTM 1190 og 1290, Triumph Explorer, ingen av disse er pene, de er bare barske! V Strom 1000 er intet unntak.

 

Men Suzuki designerne henger ikke helt med på styretrenden. Et litt bredere, flatere og løftet styre (2 til 4 cm) ville gitt sykkelen et enda tøffere design og endret styregeometrien vesentlig i positiv retning.

Dette er helt enkle grep som Suzuki burde gjøre noe med da konkurrentene allerede bruker bredere styrer. Dagens styre er på ingen måte dårlig men gir utvilsomt sykkelen et litt gammelmodig inntrykk. 

 

Men V Strom 1000 fremstår like "fresh" og flott som den faktisk er og den siste ansiktsløftningen på XT versjonen må så absolutt kunne sies å være særdeles vellykket. Dekor og innstansing av merkenavn kommuniserer kvalitet og skaper samtidig interesse for sykkelen. Svært godt mottatt og veldig bra.

 

 

Score design: 5

 

 

 

 

Babe-faktor 

 

Designer-panelet sier følgende om sykkelen:

 

 

 

Gunn:  Denne var veldig fin, fargene tiltaler meg.

 

 

Score: 5

 

 

 

 

 

 

Linda: Smooth, lean stil på denne sykkelen. Symetrisk og ganske snasn motorsykkel. Liker det lave tyngdepunktet på motordekslet, virker litt robust lissom. Litt Batmanaktig, det liker vi !

 

 

Score: 5

 

 

 

 

 

 

 

Victoria:  Denne sykkelen ser spenstig ut, helt sikkert morsom å kjøre, jeg liker den.

 

Score: 4

 

 

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

 

 V Strom har en oppreist sittestilling med svært god og justerbar vindbeskyttelse. Vi har tidligere kommentert styrets utforming men leseren må merke seg at dette er et ønske ikke et "must". Det eksisterende styret er bredt og godt og passer veldig godt til sykkelen.

Den nye modellen er vesentlig smalere hvilket forenkler håndtering ved aktiv kjøring vesentlig. 

 

V Strom har ellers robuste og gode gripe-håndtak ved setet som gjør det enkelt å flytte sykkelen rundt før og etter kjøring. Setet er enestående og testføreren kjente ikke antydning til stølhet under testingen som gikk over 3 dager. Benvinkelen er bra og det er god plass rundt tanken også til lange førere.

 

 Bryterne er ikke spesielt moderne i utforming men vi vet at japanere ikke endrer på ting som fungerer godt. Og dette fungerer virkelig godt. Alle brytere er omtenksomt plassert og faller naturlig sammen med førerens behov og bruksmønster. Bryterne gir en god opplevelse av kvalitet hvilket også er viktig. Veldig bra.

 

 

V Strom leveres heldigvis med justerbare clutch og bremsehendler. Dette er en stor maskin og Japanerne har forstått at både korte og lange førere har behov for justeringsmuligheter. Det er det ikke alle merker som har og ikke skjeldent må du betale tusenvis av kroner for å kjøpe og montere slikt utstyr. Veldig bra Suzuki.

 

 

Speilene er store og fine og gir deg et veldig godt bilde av hva som foregår bak. Til tross for at vi her kjører rundt med en stor V-twin så er det ingen vibrasjoner i speilene, ikke i noen faser av kjøringen faktisk. Det er heller ingen selvfølge skal vite, mange sykler sliter med vibrasjoner som kan være særdeles irriterende. 

 

V Strom har fått et nytt og slankere sete som representerer en klar forbedring. Føreren sitter innmari godt og den slankede setestammen gjør det mye enklere å flytte seg rundt vist man skal denge sykkkelen rundt under aktiv kjøring, Sittehøyden er på 85 cm og oppleves helt fint for en fører på 173 cm. Dette er en sykkel som er utrolig bra balansert og har et lavt tyngdepunkt. Dette bidrar til at føreren opplever komfort og kontroll i alle hastigheter. 

 

Karakter ergonomi: 6

 

 

 

 

 

Motorkraft og torque

 

 

V Strom 1000 bruker fortsatt sin 1037 cc V twin på ca 100 hester. Motoren er stillegående og har lite vibrasjoner til å være en stor V twin, uvanlig lite vibrasjoner. Motoren er utrolig kraftig og har en nærmest neandertalsk kraft i mellomregisteret og oppover. 2018 modellen har langt bedre utslippstall som svarer til EURO 4 kravene som er mye tøffere enn EURO 3 fordi produsentene må garantere og dokumentere at syklene opprettholder lave utslippstall ved økende alder. Ikke lett.

 

Motoren passer fantastisk godt til sykkelen og genererer en helt fantastisk kjøreglede.

V strom er stor men den kraftige motoren gjør sykkelen nesten sportslig. Som vi har vært inne på tidligere blir sykkelen ytterligere sportslig når man kan bruke motorkraft til å regulere sving kurven, det er skikkelig morsomt og av og til helt nødvendig. Store V twinner har normlat en kraftig motorbrems som bidrar til at man bruker bremsene mindre og får bedre flyt i kjøring med mye svinger-

 

Motoren er ikke aksellerasjonsvillig i startsekvensen, men herre min jemini hvor festlig det blir fra andre gear og oppover og her skaper motoren mye av gleden. Gasskontrollen er virestyrt men japanerne har over tid gjort denne like god som et ride by wire system hvilket er imponerende i seg selv.

 

Gassrespons og motorytelse er upåklagelig og gjør V Strom til en festbombe som skaper uventet mye kjøreglede og morro. Gearboksen er myk, tydelig og presis og styrker opplevelsen av kvalitet ytterligere. Disse komponentene jobber så godt sammen at det løfter sykkelens prestasjoner langt utover det jeg forventet. Helt strålende prestasjoner og egenskaper. Litt som en symfoni der alle instrumentene til sammen løfter taket og får pelsen til å reise seg.

 

Score motor, gearboks og torque: 6

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

 

Instrumentseksjonen er stor og sitter forsåvidt godt plassert i synsfeltet til føreren. Jeg la imidlertid merke til at virene fra gass og brems kommer i veien og dekker deler av instrumentet. Tallene er små men lesbare på den nederste delen av instrumentet.

Turtelleren er stor og fin og helt etter min smak, men....... skalaen på turtelleren har fått en merkelig skalering og viseren henger rett ned på tomgang og ca 1000 omdreininger! Dette får nesten sykkelen til å virke død!

 

En skalering  fra kl 8 til 3 (iht klokken) ville gitt føreren en annen opplevelse av kreftene og faktisk lettere å se og lese. Viseren skal visuelt være på topp når motoren er på topp, ikke henge halvveis nede i instrumentet. Fremvisningen av tractioncontrol indikatoren er liten og heller kke enkel å se under kjøring selv om den virker helt sømløst og veldig bra..

Vi skal imidlertid merke oss at Suzuki får mye skryt for nettopp dette instrumentet så her er nok jeg trolig av det krevende slaget! Jeg forventer imidlertid mere av et instrument i 2017 og mener strengt tatt at dette kan gjøres bedre på en så bra sykkel. Jeg betaler gjerne litt ekstra for det.

 

Score instrumentering: 4

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

 

V Strom 1000 er utstyrt med komponenter av høy kvalitet. De justerbare KYB demperne er ikke for myke selv om de har lang vandring, dette bidrar godt til å fremheve sykkelens sportslige kjøreegenskaper. Touring sykler med lang gaffelvandring kan oppleves å dykke ved kraftig innbremsing men dette er over hodet ikke noe problem på V Strom. Tvert imot oppleves sykkelen som stiv, forutsigbar og sportslig og nedbremsing i sving med nedlegg oppleves helt trygt og uten gynging. Systemet som hjelper deg omtaler Suzuki som "motion track & combination braking system". Systemet (IMU - Internal Meassurement Unit) som kommer fra BOSH overvåker hele tiden viktige kjøredata i tre akser for å sikre at sykkelen har optimalt veigrep, også under harde innbremsinger i sving . Du kan faktisk merke at hard nedbremsing blir jevn og fin fordi systemet fordeler bremsekraften for å optimalisere veigrepet. Fin opplevelse.

 

 

Bremsene fra Tokico er nye for meg men ikke for Suzuki. Bremsene har et bestemt og tydelig bitt (som jeg liker) og er gjevne og fine ved alle typer nedbremsing. Under bremsetesten lar vi det stå til og sender bakhjulet godt opp i lufta. Tokico bremsene er også da gjevne og fine og skaper ikke no drama av den grunn. Bremsesystemet til
V Strom fordeler bremsekraften ved å avlaste det hjulet som opplever mest trykk og størst fare får låsing av hjulet. Dette skaper en fin balanse i sykkelen som også bidrar til at føreren lett kan svinge under hard nedbremsing og med en opplevelse av å ha god kontroll.

 

Rammen og svingarmen er laget av aluminium og fungerer svært godt sammen. Konstruksjonen er bygget for å opprettholde sin stivhet under tøffe forhold og aktiv kjøring. Og du verden som dette holder, sykelen oppfører seg helt enestående og håndterer tøffe førere med eleganse. Du blir sittende med et fett smil om munnen og man tenker - herre gud for en sykkel. Suzuki V Strom er mye heftigere en du kan klare å forestille deg og du skal virkelig ta i for å få dette til å vingle.

 

Summa summarum, bremser, gaffel, ramme og svingarm fingerer helt perfekt og løfter førerens kjøreopplevele enda høyere. Rett og slett dritbra. 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 6

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

 

Nye V Strom har blitt en slankere og lettere sykkel og byr som 1000 kubikker på innmari mye kjøreglede, også i byen. Sykler på 12-1300 kubikk kan fort bli for store i bymiljøet, så 1000 kubikk er et bra kompromiss. Denne er kjapp, responsiv og innbyr gjerne til dans og fest også i bymiljøet. Suzuki sitt "Easy Start System" gjør iblant annet gangsetting enkelt og svært behagelig.

 

Som vi har vært inne på har V Strom 1000 fått nytt sete og en svært god sittestilling, en stiv ramme og svingarm, og et behagelig  styre. Gaffelen kan tidvis gi inntrykk av å tilhøre en gatasykkel fordi den oppleves stiv men likefult veldig kapabel til å håndtere dårlige underlag som en touring maskin skal. 1 grads brattere gaffelvinkel bidrar mye til en enklere hverdag i byen. Ved første øyekast på Suzuki V Strom 1000 ser man ikke nødvendigvis disse egenskapene og det er lett å innta en annen holdning der man antar at dette ikke er spesielt spennende.

 

Men så feil kan man ta. V Strom 1000 er stor ja, men de 228 kiloene forsvinner som dugg for sol med litt bestemt og besluttsom håndtering. V Strom 1000 er like festlig i bymiljøet som den er på landeveien og du kan leke mye og lenge. Sykkelen følger deg lett i heftige overganger til krappe og aktive svinger og det er bare å holde blikket så kommer den dundrende etter. Vi må selvfølgelig huske at vi ikke kjører en streetfighter så forventningene må stilles deretter. 

 

Men, svingferdighetene er enestående gitt at du opptrer som en sjef ombord.  Lange førere vil en fordel da de fysiske lovene vil være på deres side. Vi kortvokste må jobbe litt mere men du verden det er verdt det.

 

Score bykjøring: 5

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

 

V Strom dekker 1000 segmentet hvor vi ikke finner så veldig mange tourere. De fleste av touring syklene ligger i 800 eller 1200 segmentet og kan etter min mening bli litt for svake eller veldig store men uten at de leverer så veldig mye mere av den grunn. V Strom har blitt slank, stiv og kraftig og har som sagt gjennomgående gode komponenter. Dette blir det bra touring av og du kjenner på en herlig combo av kvalitet, forutsigbarhet og lekenhet når du kjører denne sykkelen. Du sitter fantastisk godt og kan kjøre leeeeeenge uten å bli stiv.

 

Sykkelen er så god at jeg raskt begynte å hallusinere om en snarlig anskaffelse, og jeg er vel forsåvidt ennå ikke ferdig med disse tankene. Du blir rett og slett forelsket i V Strom og det oppstår en fasinasjon som rett og slett ikke går bort. 

 

Sykkelen har selvfølgelig enestående touring ferdigheter, sidevesker og topp boks er etter min smak passe store og forringer på ingen måte sykkelens egenskaper med sin tilstedeværelse. Jeg har ikke sett hvordan man plasserer en GPS på denne sykkelen men det finnes det helt sikkert en løsning på. Noen klager på at V Strom ikke leveres med cruise controll men det synes jeg ikke er noe stort problem på norske veier. Men det kommer nok av at jeg er av det litt mer aktive slaget.

 

 V Strom tilbyr mye og bra vindbeskyttelse og med gode justeringsmuligheter. Både kåpeglass og hand-guards bidrar godt til at føreren ikke fryser på seg  hypotermiske effekter som kan representere risiko for å sløve ned føreren på lange turer.

 

Dimensjonene på Bridgestone dekkene(19/120 forran og 17/150 bak) oppleves veldig bra og sikrer gode svingkapasiteter, hurtighet og manøvreringsevne og et enestående grep. Motoren er en veldig viktig del av V Strom 1000 og byr med sine 103 Nm på en utømmelig urkraft som er en topp-tourer verdig. Motoren er kjempe kraftig men likevel stillferdig. Lyden fra eksosanlegget styres av et pådragsspjeld som reguleres av trottle-kontrollen. Ut kommer en herlig lyd som forteller at en kjønnsmoden tourer er i gata. Herlig.

 

 

Score touringegenskaper: 6

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

 

Testløypa vår tar oss gjennom krappe og særdeles sportslige svinger i spennet fra  40 til 100 km/t. Noen av svingene er rene 180 gradere med tette overganger til ny sving i samme kategori og setter virkelig både fører og sykkel på prøve. 

 

Suzuki V Strom 1000 oppleves både som morsom og trygg i sving og du har mye krefter tilgjengelig. V Strom har fått 20 mm lengre akselavstand hvilket kunne påvirket sykkelens svingegenskaper. men i og med at gaffelvinkelen (rake) har blitt 1 grad brattere er sykkelen like leken og lettstyrt.  Den økte akselavstanden har derfor kun bidratt positivt ved å gjøre sykkelen enda mere stabil og forutsigbar i sving. 

 

Sykkelen tillater at føreren gjør feil i svingen og du kan enten korigere eller bruke motorkraft til å justere sporet ditt ut av svingen. De fleste av oss gjør slike feil fra tid til annen og da er det veldig bra at sykkelen har slike kapasiteter. Jeg opplevde at jeg trengte litt tid for å bli kjent med V Strom 1000, men når vi etter hvert ble kjent ble turen til en av de mest fantastiske kjøreopplevelsene jeg har hatt. 

 

Som nevnt må ihvertfall korte førere bruke blikk og overkropp for å få med seg sykkelen. Den krever at du bestemmer. Klarer du det byr ramme, dempere, motor og bremser på sportslige kjøreegenskaper en R-sykkel garantert kommer til å slite med. Sykkelen kooooooser seg i sving, ligger dønn rolig og spiser ugjevnt underlag, du kan nesten bare øke hastigheten i svingen for å komme flyvende ut av svingen med et heftig nedlegg. Herlig. Den umerkelige traction controllen tar godt vare på bakhjulet ditt slik at du ikke mister grepet.

 

I og med at sykkelen er ganske smal og styret har kommet nærmere føreren får den på mange måter et slags motard-preg over seg og motarder er som kjent både sportslige og morsomme. Deler av motorsykkelpressen kategoriserer sågar V Strom som en Super Motard ! Vi har tildligere også vært inne på at sykkelen er ganske stiv og det gjør den enda morsommere å håndtere. Så sportslig, å jada.

 

Score sportslige egenskaper: 6

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

Suzuki V Strom 1000 byr på god plass rundt komponenetene og blir derfor helt grei å vedlikeholde. Du får et godt overblikk over alle komponenter og du kommer lett til for å vaske og smøre. Forskjermen er trukket ganske langt ned og reduserer derfor sprutsonen vesentlig. Jeg er litt usikker på virkningsgraden til dekslet som sitter nede på motoren men kult er det.

 

 Det er også enkelt å komme til på motorens bakside og rundt demper og fjær. Skjermen bak avsluttes med en slags skvettlapp som skal hindre at for mye møkk kastes inn på motorens bakside og fjæra. Denne burde kanskje vært trukket helt med til svingarmen for å bli mere effektiv. Men den virker noe.

 

 

Felgene på XT versjonen er kule men vannskelige å holde rene. Felgen har to langsgående flenser som eikene festes i og her er det ikke enkelt å komme til under vask.  Her trenger man en spesialbørste og litt tålmodighet for å holde felgen så ren som den fortjener å være. 

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 5

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

 

 

TOTALSCORE: 49/54

 

Oppsummert en fantastisk tourer som har nær sagt ALT en fører kan ønske seg fra dette segmentet, og vel så det. Jeg levde som sagt med sykkelen i tre dager og ble mere og mere glad i den. Men jeg kan ikke kjøpe alle syklene jeg kjører, dessverre.

 

V Strom 1000 byr på så mye bra og den leverte så mye mye mere enn det jeg forventet. En fantastisk motorsykkel med enestående komponenter som spiller meget godt på lag, godt hjulpet av de elektroniske styringssystemene som bidrar til at kjøringen flyter godt.
V Strom er en ganske stiv touringsykkel som derav også blir sportslig og morsom og kanskje passer aller best på fast underlag.  Den sterke motoren, den stive og forutsigbare rammen og den herlige styregeometrien bidrar til en opplevelse av å fly gjennom svingene. Ikke en eneste gang opplevde jeg at sykkelens ramme vred seg. Sykkelen skjærer som en kniv gjennom svingen, kun styrt av førerens blikk og sittestilling. Helt vanvittig bra.

 

Dette er en maskin som nok kan kjøres av absolutt alle men bare utnyttes til sitt fulle av de mest erfarne førerne.V Strom har et enormt potensiale men må som sagt håndteres bestemt. Det er så absolutt en sykkel du kan vokse med og som dere kanskje har lært nå så er jeg av den oppfatning at førere skal fortsette egen læringsprosess. Så langt leverer nok disse syklene så uenderlig mye mere enn det vi førere klarer å prestere. 

 

Konklusjon, ikke kjøp noe annet før du har gjort deg godt kjent med Suzuki V Strom 1000, den er et seriøs utfordrer på alle fronter, kvalitet, pris, kjøreglede, driftssikkerhet, fun-factor, ALT.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.