Suzuki GSX S 1000 - pur kjøreglede og lykke

 

 

En opplevelse av kvalitet, lykke og kjøreglede  

 

Suzuki GSX S 1000 byr på så uendelig mye av enestående japansk kvalitet, teknologi og kjøreglede. Cross Senteret Snellingen har sammen med importør Erling Sande nok en gang stilt sykkel og kunnskap til rådighet for oss og de gjør det mulig å teste og formidle til hverdags-motorsyklisten. 

 

Vi hadde det fantastisk morsomt i 2 dager og hadde IKKE lyst til å returnere!

 

En enestående streetfighter som scorer høye 48/54 poeng

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

 

 

Vi kjørte en matt sort utgave og fikk mye oppmerksomhet i dagene vi kjørte sykkelen. Mange tror at GSX S 1000 er en "bola" utgave av GSX S 750 men det er den IKKE.

GSX S 1000 er faktisk 3 kilo lettere enn GSX S 750 og tar 1 liter mere feul, så  de som tror at dette er så mye større og tyngre enn lillebror må tro om igjen!!!

 

Dette underbygges av følgende fakta. GSX S 1000 har 5 mm lengre akselavstand men er 10 mm kortere enn lillebror, den er 10 mm bredere men har 1 cm lavere setehøyde! Litt merkelige tall når tallene også forteller at GSX S 1000 har 34 hk og 27 Nm mere enn GSX S 750, men det har nok en sammenheng med at det er brukt bedre og mere påkostede komponenter som blant annet er lettere i vekt.

 

GSX S 1000 er definitivt maskulin og er rett og slett en estetisk nytelse å se på. Sykkelen har et egenartet Suzuki design og er derfor gjenkjennbar som en Suzuki. Den er symetriske, avrundet men like fult futuristisk og moderne. Dekslene på motoren knytter karoseriet sammen og kompleterer sykkelens design på en veldig bra måte. Moderne og kult, rett og slett og folk vi møtte i gata reagerte positivt på det. Mange kom bort til oss for å kommentere sykkelens design, kvinner som menn.

 

Karakter design: 6

 

 

 

 

Babe-faktor 

 

Designer-panelet sier følgende om sykkelen:

 

 

 

Gunn:  Denne synes jeg var skikkelig tøff.

 

Score: 5

 

 

 

 

 

 

Linda:  Oi, dette var en snasn og lekker sykkel. Oser maskulinitet og styrke. Show Off sykkel som damene sikkert snur seg etter.

 

 

Score: 5

 

 

 

 

Victoria:  Nå snakker vi, Denne er råtøff, ser jo ut som sykkelen fra Batman =0) 

 

 

Score: 5

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

 

 

Sykkelens er som streetfightere flest kompakt og sporty. Føreren får en oppreist og lett foroverlent sittestilling ikke ulik GSX S 750. GSX S 1000 har imidlertid en litt bredere og høyreist styre og derav en litt annerledes sittestilling. Føreren sitter fantastisk godt og vil være klar til å styre de 150 hestekreftene når de slippes løs mot underlaget. 

 

Sete har en fin avrundet form og det er derfor enkelt for føreren å bevege seg i posisjon under aktiv kjøring. Dette er viktig når man kjører en stiv sykkel med fryktelig mye krefter og torque og du som fører rett og slett må være den som bestemmer. Jeg satt med mine 173 cm veldig godt på sykkelen men mener allikevel at det skal være god nok plass for lange førere.

 

Sykkelens ergonomi er veldig godt tilpasset komfort og aktiv kjøring og jeg hadde det rett og slett helt herlig under samtlige turer, ikke ble jeg stiv heller. Helt helt fantastisk og det var rett og slett vannskelig å kjøre hjem etter turene!

 

Karakter ergonomi: 6

 

 

 

 

 

Motorkraft, gearboks og torque

 

 

 

Den fire sylindrede motoren leverer nå ca 150 hk og 109 Nm, det er MYE og i underkant av 10 hk mere enn 2016 modellen. Effektøkningen kommer i hovedsak fra nye ventilasjonskanaler mellom sylindrene som rett og slett bidrar til at luft ikke komprimeres og virker som en motkraft på stemplene. 

 

Motoren har en utrolig jevn og fin gange og er snill og utrolig lettkjørt. Alle kan kjøre dette faktisk. Men man må nok øve litt på å slippe løs de 150 hestekreftene som nok ikke er fult så tålmodige med nybegynnere. Det spesielle med denne maskinen er imidlertid at den er så lineær og derfor forutsigbar i performance kurven og den blir derfor ganske forutsigbar også for nybegynnere som ønsker å kjøre store maskiner. Men man må trene for her er det som sagt fryktelig myyyyye krefter.

 

GSX S 1000 drar jevnt i hele registeret og du vil ha krefter absolutt over alt. Det spiller nesten ingen rolle hvilket gear du kjører i, den voldsomme kraften er der uansett. Men den er på ingen måte skremmende. Kjører du en sving i et lavere gear og et økende gasspådrag skal du prise deg lykkelig for at sykkelen har god traction control. Føreren merker over hodet ikke at den jobber, du ser kun at den gule lampen blinker i øyekroken.Det er utrolig fasinerende for ikke å si herlig å kjøre en maskin med en slik motor. Her har alle førere vekst og utviklingmuligheter og det synes jeg er et svært viktig aspekt ved en god og high-end motorsykkel.

 

I tidligere artikler har vi snakket om å bruke motorkraft for å regulere svingkurven eller utgangen av svingen og det har du all verdens muligheter til å gjøre her. Kreftene er lette og presise å styre med ride by wire systemet og du har mere enn nok tilgjengelig. Jeg ble litt overrasket over hvor kraftig motorbremsen er, overraskende fordi dette er en rekkefirer som gjerne har mindre motorbremsing enn tilsvarende store V-twinner . Men dette er bare en god ting da dette gir oss mulighet til å kjøre mere med gasshendelen og mindre med bruk av clutch og forbrems. Når man kjører aktivt er det greit å tulle så lite som mulig med bremsing og forhjulets trykk mot underlaget, hovedsakelig fordi "av og på trykk"  kan representere en risiko og forhjulsslipp. Men da snakker vi om virkelig AKTIV kjøring. Får du derimot nedbremsingen på bakhjulet får du et fint strekk i sykkelen og "slipper-clutchen" passer (om nødvendig) på at ingen ting låser seg bak. Veldig fint til fartsavpasning til sving. 

 

2016 modellen ble kritisert for å ha en litt rykkete gassrespons men det kjente jeg over hodet ikke noe til. Leseren skal da vite at jeg er skikkelig pirkete på slikt. Gearkassen er akkurat som den skal være, presis, tydelig og glir lett i gear med et mykt men tydelig klunk. Gearingen skjer raskt nok til å svare den kraftige motoren. Her mangler imidlertid quickshifteren som ville sendt denne delen av testen rett til topps.

 

Score motor, gearboks og torque: 5

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

 

 

Instrumentet er nøkternt utrustet og inneholder kun det aller nødvendigste av informasjon. Det er imidlertid godt å lese med unntak av turtelleren som er litt vanskelig å se under kjøring. Men ellers er egentlig instrumentet slik det skal være for en streetfighter.  På denne type sykler sitter man ganske oppreis og instrumentet kommer ikke inn i synsfeltet under kjøring. Man må se litt ned for å se kjøreinformasjonen og da er det ekstra viktig at tall og kurver vises tydelig.

 

I dagens digitaliserte verden burde japanerne klare å produsere noe bedre enn dette. Observasjonen representerer over hodet ikke noe problem men markedet produserer allerede digitale fremvisninger av de gamle analoge turtellerne og det burde nok vært i bruk her. Så alt i alt greit men ikke riktig godt nok i 2017.

 

 

 

Score instrumentering: 4

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

 

 

GSX S 1000 er utstyrt med radialmonterte bremser med 2 kalipere fra Brembo forran. Bremsene oppleves som veldig gode med et markant bitt og gjevn effekt ved hard nedpremsing. Sykkelens ramme er stiv og tåler godt hard nedbremsing i sving med nedlegg og passer god sammen med de justerbare demperne fra KYB .  Sykkelen dykker ikke sjenerende mye ved harde innbremsinger og oppleves også på dette punktet som forutsigbar og jevn. Sykkelen har ABS både forran og bak. Veldig bra Suzuki.

 

 

Bakbremsen er levert av Nissin og fungerer også godt. Bakbremser er generelt ikke så effektive men man kan allikevel kjenne stor forskjell på gode og dårlige bremser. Nissin bremsene har en bremsesylinder men fungerer allikevel veldig bra. God opplevelse av kvalitet også her.

 

Den kraftige svingarmen er lang og festepunktet sitter også langt framme i rammen på baksiden av motoren. En lang svingarm som festes langt framme bidrar til å ivareta komfort uten å forringe sportslige egenskaper og medfører også at sykkelen demper ujevnt underlag bedre.Det merket vi veldig godt da vi kjørte gjennom de dårlige veipartiene på vår faste test rute.

 

GSX S 1000 er imponerer rett og slett på denne delen av testen. Disse komponentene fungerer mye bedre enn forventet og hever kjøreopplevelsen veldig mye. I og med at sykkelen er så kraftig motorisert som den er blir det kjempeviktig at disse komponentene fungerer godt, også sammen. Det er en ting å ha det gøy med mye kraft og torque, men det er ytterligere fantastisk å være trygg på at ramme, bremser gaffel og fjæring håndterer nedbremsing og manøvrering i den andre enden og minst like godt.

 

Hatten av, dette fungerer meget bra og komponentenes egenskaper og funksjon tar Suzuki GSX S 1000 inn blant de beste på kjøreopplevelse. Veldig bra.  

 

Score ramme, bremser, gaffel, dempere og svingarm: 6

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

 

GSX S 1000 er en av de desidert kraftigste streetfighterne på markedet og ruller på komponenter av svært høy kvalitet. Suzuki teamet har mye racing og produksjonserfaring og produserer derfor produkter og kjøreopplevelser som blir fantastisk bra. Som nevnt innledningsvis bruker de mange år på å kvalitetssikre alt og ingenting slippes til gata før de virkelig vet at dette holder definerte krav til kvalitet.

 

I gata er dette en kjempe som behersker det aller aller meste, stort sett bare begrenset av førerens ferdigheter. Sykkelen er jo laget for å jobbe i gata og her er den i sitt rette element. Man må imidlertid huske at dette er såvidt kraftig at man svært lett kjører seg inn i situasjoner som kan sette førerens ferdigheter på en kraftig prøve. Som regel er det vi som førere som feiler! Husk det.

 

 

 

GSX S 1000 er har en robust ramme som er stiv og fin, ingenting gir seg, samtidig som de tilstøtende komponentene virkelig gjør jobben med å håndtere underlaget i forskjellige situasjoner, helt sinnsykt fantastisk bra, Selv om denne maskinen har en nærmest ubeskrivelig iboende råskap er den allikevel snill og forutsigbar som en mor. Når du kjører kan du virkelig sitte å kjenne på og nyte opplevelsen av den fantastiske motoren og pådragspotensialet, en herlig og leken styregeometri, nydlige dempeferdigheter og bremser som håndterer fartsreduksjon på en elegant måte. Gate kjøring og sving blir en lek og jeg kjente i hverfall på at dette er en maskin jeg kunne leke og vokse med. Du kan ha det like morsomt rundt hushjørnene som på litt lengre turer. Kveldsnytt kommer så alt fortidlig når man er ute å kjører.

 

Sykkelen er rett og slett så god at du som fører bare må innse at du trenger tid til å bli godt nok kjent med maskinen. En kort prøvetur vil aldri avdekke potensialet og de vanvittige opplevelsene du kan bringe i havn med GSX S 1000. Ta deg tid, kjør litt, gå av og rundt sykkelen, kjør litt mere, tenk og prøvekjør gjerne en gang til før du bestemmer deg for noe annet. Det er det beste rådet vi kan gi. Dette er rett og slett som å være på TIVOLI.

 

Score bykjøring: 6

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

 

Suzuki GSX S 1000 er en streetfighter, ferdig snakka. Men når det er sagt så betyr det selvfølgelig ikke at du ikke kan dra på tur og ha det fantastisk bra. Det viktige her at et du som fører klarer å huske at denne sykkelen er laget for noe annet. Den har ikke stor laste kapasitet, den har ikke lang gaffelvandring og heller ikke mye kåpe eller vindbeskyttelse som en touring maskin har. men....... den har så uendelig mye annet.

 

En av mine favoritt preferanser på motorsykkel knyttes nettopp til det enkle "back-packer konseptet" som dette nødvendigvis må bli. Jeg elsker å pakke lett i en ryggsekk, ta med kredittkortet også bare kjøre i vei uten unødvendig luksus. GSX S 1000 er som streetfighter bra på touring da du sitter med en fin oppreist stilling, litt nedi og inni sykkelen. Den bitt lille sorte lyktekåpen eller skal vi si dekselet, har en god effekt og du kan lett sitte å "toure" i vei i 120 km/t uten at det er plagsomt. Men slike hastigheter ligger vi jo sjeldent i da vi helst unngår motorveistrekninger og heller oppsøker svinger. Og her er jo GSX S 1000 i sitt rette element. 

 

Du kan selvfølgelig også bruke en tankveske for å øke "payloaden" men jeg er personlig ikke så glad i det da jeg liker å ha god kontakt med styret og forhjulet.

 

Sykkelen er som sagt veldig sving-happy, veldig retningsstabil og håndterer høye hastigheter veldig veldig bra, men det er allikevel en streetfighter og da må du som fører stille sikte deretter.

Men personlig hadde jeg ikke hatt noen som helst betenkeligheter med å kjøre fra Oslo til Lofoten for å besøke min gode venn John Magne på Villa Haugen i vakre Steigen på nettopp denne sykkelen. Det hadde virkelig vært morsomt.

 

Score touringegenskaper:  4

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

 

På den sportslige siden er alt bare honkydory, denne sykkelen er vel egentlig selve symbolet på begrepet "sportslig". Når jeg tenker på berepet sportslig så tenker jeg, kraft, kvalitet, reaksjon og omstillingsevne, raskt, hurtighet, kampvillig og strukturert/målbevist. Alle disse ordene passer til GSX S 1000, uten tvil. Den har alt dette i seg, og kombinert med graden av forutsigbarhet gir sykkelen deg en helt utenomjordisk kjøreopplevelse. Jeg tok meg flere ganger i at jeg satt med et bredt smil om munnen inni hjelmen. Jeg begynte faktisk å synge på et stadium og hadde en klar fornemmelse av at kjøringen fortonet seg som en ballettopptreden. Lekent, lett , stilfullt og vakkert. Men da stoppa jeg og tok en pause.

 

Velger du vei og underlag som passer GSX S 1000, det vil si svinger og godt veidekke, så vil du garantert oppleve deg selv som en toppidrettsutøver og en lykkelig mann eller kvinne. Bruker man det man har lært eller lærer om kjøreteknikk blir kjøreopplevelsen bare enda større og enda mere sportslig. Tidvis opplevde jeg at sykkelen gikk sideveis under meg, styrt av at jeg raskt skiftet blikkpunkt, hake og overkropp frem i svingens retning, så kommer sykkelen etter under meg og ble liggende utrolig stødig i svingen, kun styrt av blikket mitt. Vanvittig bra. Sykkelen er rett og slett så god at førere på alle nivåer kan perfeksjonere og utvikle seg. 

 

 

Score sportslige egenskaper: 6

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

 

Suzuki GSX S 1000 er en relativt lettstelt fyr. Det er enkelt å komme til for å vaske og smøre kjede og sprutsoner og dette er jo det viktigste å beste vedlikeholdet en fører kan investere i. Du kommer relativt enkelt til bak eksosmanifoilene for å rengjøre i sprutsonen på forsiden av motorblokka. På baksiden av motoren er det gjerne bakdemper og fjær som trenger mest stell sammen med opphoping av smøremidler som kommer fra kjede. Det er god plass rundt "mudguarden" og fjæra og du kommer også godt til på baksiden av motoren og den delen av demperen som kommer ned forran bakhjulet på undersiden av sykkelen. 

 

 Jeg hadde nok også i dette tilfellet investert i en depotstøtte for da er det så uendelig mye lettere å vedlikeholde hjul, drev og kjede. GSX S 1000 har ikke så mange deksler eller kåpedeler hvilket gjør det enklere å holde oversikt over sykkelens tekniske tilstand. Det er litt trangt men du klarer deg stort sett uten spesialbørster eller annet utstyr, alt du trenger er litt interesse, en svamp, varmt vann og Salo. Sykkelens service intervall er 12000 etter førstegangsservicen som gjennomgående gjøres på 1000 km for alle sykler. I praksis betyr dette en årlig service.

 

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 5

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

 

 

 

TOTALSCORE: 48/54

 

Dette var som dere sikkert forstår en morsom reise og et svært hyggelig bekjentskap. Dette er motorsykkel med STOR M, men samtidig så uendelig mye mere. Det som imponerer oss mest er samspillet mellom sykkelens design, komponentene og deres samarbeidsferdigheter.  I sum blir det bare så utrolig bra. Sjeldent har vel turene vært fylt av så mye velvære, opplevelse av kvalitet,spenning og adrenalin. På den ene siden så utrolig veloppdragen, på den andre så "in sain" kraftfull og sportslig.

 

Det eneste som potensielt vil kunne trekke noe ned her må være føreren selv.

 

Dette er på alle måter en high-end sykkel, både hva angår kvalitet, kjøreegenskaper og kraft. Men den er så balansert at hvem som helst egentlig kan kjøre den. Men absolutt alle må huske at de sitter på 150 hk og 109 Nm. Det krever klokskap og et innslag av god impulskontroll. Sving og kjøreegenskapene er helt fantastiske og bidrar kun til å skape pur glede. Samtidig vil du som fører ha verdens beste utvikling og vekstmuligheter. Her kan du virkelig nyte og vokse som fører og du kommer til å elske ferden.

 

Men ta deg god tid til å prøve, og kjøper du så ta deg tid til å lære, utvikle deg og vokse som fører. Her har nok de aller fleste noe å vokse med.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.