Vi har testet Suzuki GSX S 750

 

 

 

Suzuki GSX – S 750 – Tøff japansk kvalitet og en toppkandidat i nakensegmentet - score 44/54 poeng

 

HIGHLIGHTS

- Festlig

- Sportslig

- Enestående kjøreegenskaper

- Topp motor, ramme, dempere og bremser

- Til å bli veldig glad i

- Svært mye motorsykkel til en veldig fornuftig pris

 

 

Suzuki har gjennom flere år jobbet hardt for å holde tritt med front-runnerne i naken segmentet og vi skal i denne testen se nærmere på hvordan GSX-S 750  klarer seg i kampen om ”hvermansen”! Vi skal ikke sammenligne GSX S 750 med de andre men snarere se nærmere på hva denne sykkelen byr på og hva den tilbyr hverdagsmotorsykkelisten.

 

Suzuki nyter godt av en atablert og  erfarent importør og  forhandlernettverk som kjenner produktene sine svært godt. Cross Centeret Snellingen og importør Erling Sande har vært så elskverdig å latt oss få lov til å teste GSX S 750 og GSX S 1000, sistnevnte kommer vi tilbake til i neste test. 

 

Konkurransen i dette segmentet er steintøff men Suzuki har kvesset klørne og skapt en streetfighter som byr på kvalitet, svært mye kjøreglede og derav økt motorsykkelinteresse. Kjøreglede er et viktig måleparameter i dette segmentet som kanskje ikke er utpreget praktisk eller fornuftig og ellers preges av kamp med hyppige nyutgivelser!  Altså et tøft segment.

 

Japanerne er imidlertid grundige og inngår ikke kompromisser på kvalitet og driftssikkerhet og det tar defor tid å utvikle gode produkter. Japanerne bruker gjerne 5 til 7 år på  å utvikle en modell til markedet og da er det ikke alltid enkelt å konkurere med merker som pusher teknologi og som satser knallhardt på aggressiv merkevarebygging i de tøffeste kundesegmentene. KTM har med sitt ”ready to race” og Yamaha med sitt ”dark side of Japan”  begge vært dyktige merkevarebyggere og ligger derfor høyt på salgsstatistikken i år. Men vi må huske at dette ikke nødvendigvis gir det riktige bilde av produktene og en kan derfor ikke konkludere med at disse merkene av den grunn faktisk er bedre. Valg av motorsykkel styres ofte av image, følelser, smak og høyst personlige preferanser, og sjeldent av tekniske data og objektiv fakta, slik er det bare. Vi har valgt å gjøre vår egen vurdering av GSX S 750 og var veldig spente da vi kjørte ut i test-modus.

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

Suzuki GSX S 750 ble oppgradert i 2016 og fikk med noen enkle håndgrep et mer aggressivt og sporty uttrykk. Sykkelen motor har også fått en ansiktsløfting og har fått høyere effekt. Endringene som ble gjort tok sykkelen opp i eliteserien og den konkurrerer nå utvilsomt med de sinteste og kuleste i klassen. Sykkelen fås i blå og sort eller matt sort, begge veldig flotte utgaver. Bruken av fargekombinasjoner eller kontrastfarger i sort og gull (gaffel) gjør sykkelen lekker og tiltalende hvilket vi fikk merke da vi kjørte den. Sykkelen er rett og slett velproposjonert og fungerer i tillegg veldig bra. Helt uventede grupper tok uoppfordret kontakt under spisepausen og ga uttrykk for at dette var kult og flott å se på.

 

GSX S har fått et markant og nesten futuristisk og kraftig uttrykk. Lykt, tank, sete, eksosanlegg og ramme er stil fult samordnet med motor, dempere og riktig proposjonerte hjulstørelser (180 dekk bak). Skal vi være litt pirkete så kunne kanskje sete rammen vært litt litt slankere. Vår test sykkel hadde påmontert en kort skiltholder som så absolutt gjør sykkelen litt mere sexy. Proposjonene er allikevel like stilfulle som de er funksjonelle og da blir resultatet bra. På alle måter en tøffing med et ekte streetfighter DNA og helt i toppklassen hva angår design.

 

Score design: 5

 

 

 

 

 

Babe-faktor 

 

Men hva sier Designer-panelet om sykkelen:

 

 

 

 

Gunn:  

Litt for klumpete etter min smak!                                  

 

Score 3

 

 

 

 

 

 

 

Linda:  

Fyrrig og fremoverlent sykkel. Ser robust og maskulin ut. Gir inntrykk av å være et fartsmonster.  

 

 

 

Score: 4

 

 

 

 

 

 

 

Viktoria: 

Veldig kult med kantede linjer. Denne ser tøff ut uten at den blir for harry ;) Pluss for blåfarge på denne.  😊

 

 

Score: sterk 4

 

 

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

 

 

Streetfightere bygger som oftest på R modellen til samme merket med noen justeringer. De største forskjellene knyttes ofte til en litt slakere gaffelvinkel, ingen kåpe og et bredt og oppreist styre som bidrar til at sykkelen får en bedre sittestilling og gode sving egenskaper. I og med at kåpen fjernes tas motoren ofte litt ned i motorstyrke og gis samtidig et kraftigere mellomregister for å gjøre sykkelen sterkere, mere leken og sporty i lavere hastigheter.  Helt greit når vi vet at vi skal omgås andre trafikanter uten å bli så alt for bøllete.

 

GSX S750 har en setehøyde på behagelige 82 cm og byr på en svært god sittestilling. Føreren blir sittende litt foroverbøyd men vil være i balanse og uten at man får et får for mye vekt på armer og forhjul. GSX S 750 er såvidt potent at man av den grunn bør sitte litt foroverlent. Sykkelens ergonomiske oppstilling er så ideell at den nesten er perfekt til alle faser og formål. Den er enkel å flott å håndtere i lave hastigheter, bykjøring, krevende svinger såvel som lek og touring. Sykkelen er nesten helt perfekt men får en liten trekk for et litt for smalt styre. Etter mine preferanser skal en moderne streetfighter ha et bredt og godt styre som virkelig forsterker naken segmentets sving glede. Her har Japanerne litt å lære av sine Europeiske konkurrenter!

 

Karakter ergonomi: 5

 

 

 

 

 

Motorkraft og torque

 

 

 

GSX S 750 har en fantastisk rekkefirer på 114 hk og 81 Nm som effektivt overfører mer enn nok kraft til kjedet og bakhjul. Motoren har en herlig gange som du veldig fort blir glad i og den er behagelig under alle typer kjøring. Her kan du surre i vei i et rolig tempo og lytte til den svært så jevne og myke motorgangen eller så kan du la horna i panna vokse ut og virkelig denge sykkelen med heftig gassbruk og raske gearskifter. 2018 utgaven har fått ventilasjonskanaler mellom sylinderne for å øke effekten og denne motoren har derfor noe mere effekt enn sine forgjengere. 

 

Du vil med sikkerhet oppleve at dette er en sykkel som har et enormt potensiale og kan brukes av nybegynnere såvel som erfarne førere som ønsker å utnytte seg selv og sykkel. GSX S 750 blir bare mere og mere morsom og det blir etter hvert vanskelig å avslutte kjøringen. Motorens egenskaper og kraft fungerer perfekt med sykkelens ergonomi og kjøringen fortoner seg etter hvert som en tivoli-tur. Gearkassen er myk og fin men samtidig presis, sportslig og med markant klunking under gearskift. Akkurat slik det skal være.

 

GSX S 750 er litt som Dr Jekyll and Mr Hyde, den har minst to sider. Ekstremt veloppdragen og forutsigbar på en side og fryktelig rampete og fæl dersom du jager den. Henter du ut kreftene som bor i dette villdyret så er det garantert nok til alle førere og du kan vokse å utvikle deg i massevis som fører. Det eneste GSX S 750 mangler er quick skifter på gearkassen. Hadde den hatt det hadde jeg stukket av med sykkelen og aldri kommet tilbake!!! Torque eller dreiemoment henter du allikevel frem ved å gire ned og da er kreftene der i massevis, og for en lyd, himmelsk og vidunderlig. Man må huske at dette er en sykkel i 7-800 klassen og der leverer veldig veldig bra.

 

 

Score motor, gearboks og torque: 5 

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

 

Som jeg har sagt klart og tydelig tidligere er jeg ikke tilhenger av noe annet enn analoge turtellere og jeg skal ikke mase mere om det. Men når det er sagt så må jeg si at dette instrumentet allikevel oppleves som leselig og bra, ikke overlesset og uleselig.  Det er faktisk mulig å få med hva som skjer på turtelleren når du tar i litt, og du ser til og med at traction indikatoren begynner å blinke gult  når du gasser og ser gjennom svingen og ikke på instrumentet. Utover den gule blinkende indikatoren merker man ikke at trection kontrollen jobber for å få kontroll på det spinnende bakhjulet, veldig bra. Speedometer tallet og gearindikatoren er heldigvis store og fine og lete å lese. Alt i alt et bra instrument, men det kan fortsatt gjøres bedre.

 

Score instrumentering: 4

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

 

På GSX S 750 bruker Suzuki gode og rubuste komponenter som er mer enn gode nok for hverdagsmotorsykkelisten. Jeg synes personlig at de radialmonterte bremsene fra Nissin er kjempegode som til og med kan være bedre enn dårlige Brembo sett. Bremsene gir et markant bitt ved innbremsing for deretter å gi en gjevn og effektiv nedbremsing uten at sykkelens fordemper dykker for mye. Selv under hard kjøring. Veldig bra.

 

Forran brukes er en relativt enkel, justerbar opp-ned gaffel som jobber svært godt sammen med den justerbare enkeldemperen bak, rammen og svingarmen. GSX S 750 imponerer veldig på ujevnt underlag og forholder seg forbausende rolig til sprekker og ujevnheter i veidekket. Streetfightrere har ofte korte gaffel ben for å gi rask styrerespons og det går da på bekostning av fjærenes arbeidslengde. Demperen har som oppgave å stoppe fjæra sin opp og ned bevegelse får da en større og vannskeligere oppgave, og litt spretting kan da bli resultatet på denne type sykler. 

 

GSX S 750 spiser imidlertid underlaget effektivt og jeg opplevde ikke at sykkelen stusset sideveis på humper eller ugjevnt underlag i sving. Derimot holder sykkelen god kontakt med underlaget og man opprettholder retningsstabiliteten og den kvikk styrte og presise manøvreringsevnen. Å finne dette kompromisset er altså ikke enkelt men Suzuki har klart det på en veldig bra måte i dette tilfellet. Når alle disse komponentene spiller på lag med en god ramme og svingarm som ikke vrir seg blir det morsomt å kjøre motorsykkel, men husk dette er utstyr hvor du må bruke hode for å unngå at du kjører deg opp i trøbbel. Hodet er kanskje den aller viktigste komponenten i denne sammenhengen!

 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser:  5

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

 

 Her er BikerDudes helt klare, dette er en fantastisk behagelig maskin som er svært enkel å bevege seg på i trafikken. Den er kvikkstyrt og morsom, og har til og med noe Suzuki kalle "Easy Start" som gjør igangsetting mulig i tomgangsposisjon. GSX S 750 er rolig og forutsigbar i det laveste registeret, men fri og bevare meg vell hvor raskt den beveger seg bort derifra dersom du ber den om det ved å bruke gass holken og  gearskifteren. Jeg synes dekkvalget til sykkelen er klokt (180 bak/120 forran) da disse dimensjonene også bidrar godt til sykkelens bevegelighet i sving, viktig.

 

Sykkelen er som nevnt tidligere veldig kvikkstyrt og presis i styrgeometrien og det er påfallende morsomt, for ikke å si fantastisk morsomt å låse blikket når du gasser i sving. GSX S 750 er fantastisk retningsstabil og tåler mye mere enn deg selv så lenge du leverer et fast blikk. Bruker du litt overkropp i tillegg så svinger det veldig. Tre-trinns traction hjelper deg på en umerkelig måte dersom du tar i for mye og denne funksjonen er enkel å stille på instrumentpanelet. På sikkerhetssiden er det selvfølgelig også bra å ha velfungerende ABS fasiliteter. 

 

Jeg liker personlig Nissin bremsene, motoren og gearkassen veldig godt. Disse komponentene er viktige for å gi sykkelen en god opplevelse av kvalitet. GSX s 750 har fine gearintervall og du kan godt bruke hele gearboksen i nærmiljøet. Det synes jeg er litt viktig da det ikke noe morsomt å kjøre sykler hvor førekortgrensen ryker allerede på andre gearskift. 

 

 

 

Score bykjøring:  6

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

Suzuki GSX S 750 er ingen touring sykkel, det er den bare ikke. Sykkelen er utviklet for et annet segment og gjør det svært godt der. Men når det er sagt så betyr ikke det at du ikke kan dra på tur med GSX S 750, for det kan du. Jeg liker selv å dra på tur med en liten ryggsekk og det alller aller nødvendigste som et kreditkort. Til slik touring er GSX S 750 helt ypperlig. Den er sportslig og retningsstabil men kanskje litt stiv for for de ordentlig lange turene. Men gjør du veivalg med omhu så kan du ha det utrolig morsomt med denne sykkelen. 

 

De vanligste problemstillingene for streetfightere på tur er normalt akselavstand, kort fjæringsvei og lite vindbeskyttelse, det kommer du heller ikke unna her. Men klarer du å holde hastigheten på et fornuftig nivå har GSX S 750 veldig mye glede å by på. 

 

Score touringegenskaper:  4

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

 

Vi har tidligere i artikkelen sett på komponentene til Suzuki GSX S 750 samt hvordan disse komponentene oppleves for føreren. Sportslige egenskaper krever at komponentene spiller på lag og utfyller hverandre og kun da blir resultatet godt. Vi mener at Suzuki har klart å bygge en sykkel som optimaliserer "mann - maskin forholdet" og derfor flytter seg inn i toppskiktet for sportslige streeetgightere.

 

Under testkjøringen opplevde jeg at GSX S 750 treffer segmentet presist og på en måte som skaper kjøreglede og lyst til å kjøre mere, mye mere. Det er det ikke alle sykler som klarer, så langt derifra. GSX S 750 tilfredstiller hva meg angår alle krav til lekenhet og sportslige egenskaper og hovedsakelig fordi Suzuki kan kombinere kunnskap og erfaring med design og bruken av gode komponenter.

 

Sykkelen oppfører seg forutsigbart og veldig sportslig i sving. I det legger jeg at sykkelen oppleves som stødig og forutsigbar i nedlegg og med tilstrekkelig motorkraft til å regulere svingkurven dersom det blir nødvendig. Og kniper svingen så kan du regne med at sykkelen umiddelbart responderer på en blikk-justering inn i svingen. Sykkelen er stiv og responsiv samtidig som gaffel, svingarm, fjærer og dempere effektivt holder kontakten med underlaget, det er sportslig det. På en 750 med 114 hk og 80 Nm er det imidlertid viktig at du treffer på gearingen inn i svingen slik at du kan justere med motorkraft dersom du trenger det. Dette må man vanligvis trene litt på og du kan ikke forvent at sykkelen bare fikser det for deg, du må også sette krav til deg selv som fører og trene på dette.

 

 

 

Score sportslige egenskaper: 6

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

 

Suzuki GSX S 750 er en kompakt streetfighter, og i det ligger det at det er trangt om plassen rundt komponentene. Men denne er på ingen måte blant de verste, du kommer godt til rundt motorseksjon, noe tålmodighet må imidlertid påregnes dersom du er et petimeter. Renhold rundt hjulsett, bremser og svingarm er helt greit men jeg tror jeg ville investert i en depot støtte til vedlikehold av kjedet mitt. Kjedet ligger på samme side som støtten og du må derfor under sykkelen dersom du skal vedlikeholde og smøre kjedet på egen hånd. Når det er slik går det gjerne på bekostning av kvaliteten på vedlikeholdet!

Ellers er sykkelen helt grei å vedlikeholde, skjermer og mudguards fungerer hensiktsmessig og gir til å med plass nok for folk med korte pølsefingre.

 

Score vedlikeholdsvennlighet: 4

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

Suzuki GSX S 750 kan utvilsomt skape mye kjøreglede for alle typer førere. Den har enestående kvaliteter og vil kunne utfordre førere på alle nivå. Den er prisgunstig og byr på kvaliteter som du som fører kan vokse med, og det tror jeg virkelig gjelder de aller fleste. Også må vi huske da, at en motorsykkel alene ikke kan gjøre deg til en god fører, som fører må du utvikle deg og samspillet med sykkelen din. Klarer du ikke det hjelper det overhodet ikke hva du kjører! 

 

Så er du av kategoerien som mener at "man og maskin grensesnittet" er viktig så er du utvilsomt i kjøpegruppen her, men er du av kategorien som er utlært så bør du kanskje heller kjøpe en topp-ratet sykkel med en eneste gang!

 

Suzuki GSX S 750 er en moderne motorsykkel og tilbyr hjelp der vi som førere gjør feil, både hva angår det kjøretekniske og sikkerhet. Denne sykkelen byr på svært mye kjøreglede og utviklingsmuligheter, selv for erfarne førere. 

 

 

Total score for hvermansen: 44 av 54 poeng

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.