MV Agusta Turisimo – Veloce Lusso RC

 

 

Biker Dudes tester MV Agusta Turisimo - Veloce Lusso RC  

 

Sykkelen vi har testet ble levert av Cross-Centeret Snellingen som har svært lang erfaring med motorcrosss og landeveissykler i forskjellige segmenter. Familien Snellingen representerer vel selve motorcrossens DNA og har et ukjent antall nasjonale og internasjonale mesterskap på samvittigheten. Hele familien Snellingen representerer kunnskap og erfaring og er nok blant de som pr i dag har drevet lengst med motorsykler som et ”kall”, for det tror jeg motorsykler er for den familien! Team Snellingen har en dyktig og service vennlig stab og de har et godt teknisk fagmiljø på verkstedet sitt. Markedets mest erfarne selgere og mekanikere sørger for ettermarkedstjenestene fungerer veldig godt og man får alltid råd eller hjelp dersom man skulle trenge det. Har utøves faget med integritet og stolthet.

 

Sykkelen vi testet er en MV Agusta Turisimo Veloce Lusso RC, numerert versjon og en liten merkeplate på styret viser at dette er no 35 av totalt 250 produserte hele i verden! Lusso betyr ”lukseriøs” hvilket den virkelig er, dette er en head-twister og av flere gode grunner som vi skal komme tilbake til.

 

 

 

 

 

Vurdering av det estetisk uttrykket

 

MV Agusta Turisimo Veloce Lusso RC er en helt spesiell maskin, og skiller seg noe fra standard versjonen av Turisimo som ikke er fult så godt utstyrt, men kjøreopplevelsen er langt på vei den samme. 

 

Turisimo Veloce Lusso RC er en påkostet versjon i tricilore design med lakerte detaljer som også gir en langt mer robust lakk kvalitet. Motorsykkelen fremstår som et kunstverk med støpte ramme og karoseridetaljer du rett og slett ikke finner på andre motorsykler. Sykkelen er rett og slett en skjønnhet som folk snur seg etter i gata, og særlig dersomf øreren gir et frekt gasspådrag som lar det ferrari lignende snerret få fritt spillerom innimellom bygninger og husrom. Herlig.

 

Dette er en designmessig perle hvor alle detaljer er gjennomtenkt, samordner og funksjonelle. Tank, skjermer, ramme, eksos, svingarm, lys, kåpe og sete er så samordnet at det rett og slett framstår som litt frekt og sexy. 

 

Turisimo Veloce Lusso leveres med sidevesker, midtstøtte, varmeholker og en veldig funskjonell navigasjonsløsning. Lyspakken leveres selvfølgelig som en moderne LED pakke som regulerer seg selv i tuneller eller mørke. Til og med lyskilen på frontlykten har fått MV design. Utover dette leverer MV Aguste små herlige detaljer som fotlås til passasjerens fothviler. Denne fungerer som et mothold ved gasspådrag, virkelig snedig og elegant. Sykkelen er rett og slett så vakker at selv uinnvidde (les ikke motorsykkel interesserte) finner det betimelig å kommentere skjønnheten.

 

Score design: 6

 

 

 

 

Babe-faktor 

 

Designer-panelet sier følgende om sykkelen:

 

 

 

Gunn:  "Flott sykkel"                                  

 

Karakter 5.

 

 

 

 

 

 

Linda:  Ser jo mere ut som et leketøy enn en tradisjonell motorsykkel. Ser ut som en fyrrig liten sak, litt insektaktig, veps?

Liker rødfargen!

 

Karakter 3-4.

 

 

 

 

 

 

Viktoria: 

"Sykkelen ser veldig rask ut, men det skremmer ikke så lenge sjåføren er erfaren.   At sykkelens understell er eksponert gir en høy kulhetsfaktor og får meg til å tro at du vet å mekke på denne selv, og det er aldri feil. Pluss for eksosrør i matt gull! Det høye setet bak derimot virker ukomfortabelt noe jeg ved første øyekast gir inntrykk av en ubehagelig og lite avslappende tur, hvertfall hvis jeg skal plukkes opp etter en bytur i høye heler. Dette gir meg dessverre lite håp om en reprise. Sykkelens generelle utseende synes jeg er litt umodent, men sprekt. Er ikke overrasket om at denne sykkelen er mer populær hos de yngre gutta. Passer vel mer til racing enn søndagstur med kjæresten?

 

                   Karakter 3."

 

 

 

 

 

 

Sykkelens ergonomi

 

MV Agusta Turisimo var lenge på tegnebrettet og er derfor på alle måte gjennomtenkt som utfordrer i sportstourer segmentet. Sykkelen har en tilnærmet perfekt ergonomisk utforming hvor hjulavstand, ramme, svingarm, seteramme, tank, gaffel og styre skaper perfekte forutsetnger for å danse ballett med motorsykkel. Sittestillingen er enestående på korte som lange turer og byr du opp til dans så er Turisimoen med, helt fantastisk. Jeg tror aldri jeg har kjørt en sykkel som trives så godt i sving, aldri. Sittestillingen kombinert med et bredt styre, en stiv ramme og en velfungerende svingarm lar fjærer og dempere håndtere underlaget. Som nevnt er jeg ikke en av de lengste førerne, så det kan tenkes at fotvinkelen blir noe skarp for de aller lengste. Det må prøves. 

 

Sykkelen er imidlertid utrolig svingvillig men samtidig veldig stabil i høye hastigheter. Fester du blikket så er sykkelen med og den hyler av glede. Sykkelens ergonomiske utforming tillater lett en 60 mils tur, dersom stumpen din er trent til det!

 

Score ergonomi: 5

 

 

 

 

 

Motorkraft og torque

 

Turisimo er utstyrt med en 800 kubikk tresylindret motor som er velkjent i MV porteføljen. Motoren er på 110 hester og leverer ca 90 nm som byr på et morsomt og bra mellomregister som passer veldig godt til norske forhold med 50 til 110 km grense. Turisimo har en god og presis gearkasse som håndterer og distribuerer kreftene helt fint og til og med på en veldig morsom måte. Sykkelen levers med quickshifter opp og ned som standard og dette tar sykkelen til helt nye høyder. Rett og slett festlig. Quickshift ned krever at du går av gassen litt for å få det til å flyte. Motortuning og ride by wire bidrar til at motorgangen er gjevn og fin i lave som høye turtall og uten sjenerende rykking. Vi har prøvd sykkelen under til dels krevende forhold ( aktiv touring) og i følge med langt sterkere maskiner uten at det gjorde noe som helst. Motoren passer perfekt til denne sykkelen og leverer virkelig i hele registeret opp til 15000 omdreininger. Kraftpakken kan rett og slett hamle opp med det aller meste samtidig som den vil kose seg på en rolig søndagstur. Motoren er velegnet for nybegynnere så vel som erfarne førere, det eneste du trenger å gjøre er å fortelle sykkelen hvor mye og hva du vil. Skulle vi bemerke noe så måtte det være å gi sykkelen litt mer torque, da hadde vi kjørt rett til himmels.

 

Score motor, gearboks og torque: 5

 

 

 

Instrumentering – funksjoner og lesbarhet

 

Instrumenteringen på Turisimo har fått en moderne farge skjerm med såkalt TFT teknologi. Skjermen er oversiktelig og fin men inneholder mye informasjon og vi som er litt voksne sliter da umiddelbart. Instrumenteringen byr imidlertid på alt du kan ønske deg og navigeringsfunksjonen er svært enkel å betjene, selv under kjøring. Du kan enkelt justere traction, ABS, cruise control, varmeholker, motorbrems, motormodus og mye mye mer. Du kan også justere de elektroniske demperne under kjøring, hvilket det av og til er fint å kunne gjøre dersom du vil stramme opp maskinen litt. MV Agusta har til og med laget en egen APP hvor du kan trene på smarttelefon i test modus, eller forhåndsjustere sykkelen før turen. Personlig foretrekker jeg store analoge turtellere da dette er det eneste sum funker under aktiv kjøring, så får jeg bare ta til etterretning at mine preferanser ser ut til å være litt utdaterte og på vikende front eller rett og slett helt ut. 

 

Absolutt lesbart og oversiktelig, men litt mye informasjon kanskje!

 

Score instrumentering: 5 

 

 

 

 

Bremser, gaffel, dempere, ramme og svingarm

 

MV Augsta bruker de aller beste komponentene på Turisimo. Ingen behøver å engste seg for at komponentene ikke holder. Turisimoen har fantastiske kjøre og svingferdigheter og det er selvfølgelig ingen tilfeldighet. Samspillet mellom ramme, gaffel, dempere og bremser tar oss rett inn i en herlig og forutsigbar verden. Bittet på brembo bremsene er bestemt og kraftige nedbremsinger blir en fin opplevelse, selv i sving takket være MVś stabiliseringssystem. Det jeg setter mest pris på er at ramme og svingarm ikke vrir seg i sving på ujevnt underlag, men forblir stive og forutsigbare og uten at du mister veigrep. Det er ingen selvfølge skal vite.

 

På ujevnt underlag jobber komponentene veldig godt sammen og gjør en fantastisk jobb for føreren. Det er enkelt å justere dempere under veis slik at føreren gis mulighet til å prøve seg fram for å finne den optimale settingen. Bakfjæren kan justeres manuelt som på de fleste sykler.

 

Ramme, gaffel, dempere og svingarm er så godt samordnet at selv meget erfarne førere vil bli tilfredsstilt. Sykkelen leverer det du ber om gitt at nervene og blikket holder. Komponentene og designet bidrar til at hver eneste tur, kort eller lang, blir en morsom opplevelse av å være på tivoli. Tivoli er som kjent morsomt.

 

Av forbedringspunkter kan vi nevne bakbremsen, som ikke oppleves å av representere det beste. Men hva skal man med en bakbrems på en slik sykkel! Jeg velger å se helt bort ifra dette. 

 

Score ramme, gaffel, dempere og bremser: 5

 

 

 

 

Bykjøring og funksjonalitet

 

Turisimo er definitivt en god hverdags-buddy og byr på veldig mye kjøreglede. Sykkelen er relativt høyreist og har med sin relativt kort akselavstand, brede styre og pigge motorpakke fantastiske svingegenskaper. Ja nesten litt motard-aktig. Gearkassen er tydelig og presis men samtidig  myk og fin, hvilket styrker kvalitet og kjøreopplevelse ytterligere. Turisimoen er så pigg at man helt fint kan bruke quickshifteren under aktiv bykjøring, det er bare morsomt men du må passe på hva som kommer mot deg, for det kommer fort dersom du bruker litt krefter! Sykkelen leveres med et 190 hjul bak hvilket er litt bredt dersom føreren vil dyrke krappe kurver og svinger. 190 og 200 dekkene ble opprinnelig laget for å sikre bedre grep i høye hastigheter ut av sving og det trenger vi vel egentlig ikke i gata! Det ser tøffere ut, men hjelper egentlig ikke for kjøregleden til hvermansen. Motorgange og feuldelivery er gjevn og fin og  bidrar til at kryp og bykjøring blir en fin opplevelse. Turisimo ligger jo i segmentet sportstouring men har ingen problemer med å operere i segmentet til gatas bøller.  Det takler den helt supert og det er innmari morsomt.

 

Score bykjøring: 5

 

 

 

 

Touring egenskaper

 

MV Agusta Turisimo ble laget for å utfordre sportstouring segmentet, og det har da MV virkelig klart. Første gang jeg kjørte sykkelen hadde jeg store problemer med å vende nesen tilbake til Snellingen. Sykkelen er som nevnt høyreist og man trenger kanskje litt tid før man kan bevege seg mykt og fint oppå sykkelen. Men når du knekker koden så er det bare en aldeles herlig opplevelse. Jeg har kjørt ca 6000 km på denne sykkelen, hvorav en langtur på ca 4000 km. 

 

Sykkelens design, utstyrspakke med elektroniske dempere, navigasjon, varmeholker, quickshifter, integrerte sidevesker, cruise control, det brede styret og mye mye mer gjør den til en ener på landeveien. Sykkelen styrer forutsigbart og elsker førere som fester blikket og lar sykkelen komme etter, for det gjør den. Sykkelen har ikke styredemper (alt for trangt rundt styrekrona til det) men det gjør ingen verdens ting. Sykkelen styrer godt i alle hastigheter og tillater til og med at føreren gjør mindre feil uten at svingen går i dass. Alle vet at det er vanskelig å kjøre perfekte svinger og man må av og til justere litt med gasspådrag gjennom svingen for å holde kurven eller komme ut med et godt driv. Dette krever imidlertid at sykkelen har en motorpakke med en gassrespons som gjør dette mulig og det er det ikke alle sykler som klarer. Noen av de store faller gjennom denne delen av testen. Men Turisimoen har dette i seg, og effektiv bruk av quickshifteren gjør det bare enda morsommere å finne flyt og pådrag i sving, helt fantastisk.

 

Kåpedesignet fungerer veldig godt og gir en effektiv og fin vindbeskyttelse. Jeg liker personlig ikke store kåper og dette holder lenge. Lengere førere kan til og med heve kåpeglasset med et enkelt håndgrep. Designet er i tillegg aldeles nydelig, taller 37 har referanse til de 37 VM titlene MV Agusta har hanket inn. 

 

Sideveskene er pent innfelt i seterammen, enkle å sette på og men en velfungerende låsemekanisme som bidrar til at veskene sitter godt under aktiv kjøring. Ingen andre produsenter matcher italienernes formferdigheter, ingen.

 

I venstre hjørne øverst i bildet vises hengekrokene til sideveskene på seterammen i sølv og veskelåsen i sort gummi rett over den røde mudguarden.

 

 

I motsetning til sine konkurrenter i 1000 og 1200 cc segmentet, har Turisimo en lav egenvekt (191 kg). Normalt vil lavere vekt påvirke kjøreegenskapene men ikke på Turisimo. Sykkelen er veldig retningsstabil, leken og følger alltid blikket til føreren. Kniper svingen så er det bare å feste blikket og la det stå til, sykkelen kommer etter.  

 

Den svært så villige motoren og quickshifteren håndterer vekten helt supert og slipper-clutchen fungerer godt ved harde nedgiringer. Det er rett og slett festlig å dra på tur med Turisimo, og kjører du 60 mil en dag har du ingen problemer med å ta 60 nye dagen etter.

 

Det er vannskelig å finne ting man ikke liker ved denne sykkelen, men skulle jeg nevne noe så måtte det være de litt utfordrende sidene av det å kjøre en design-bombe. Turisimo har mange detaljer og formstøpte deler, små og kanskje ineffektive skjermer bidrar derfor til at sykkelen griser seg veldig til under kjøring på vått eller skittent underlag. Da kan det være en relativt stor jobb og gjøre rent igjen. Motorseksjonen ha mange utvendige skruer og deksler i tillegg til at det er trangt om plassen. Det kan derfor være litt vanskelig å komme til med mindre man har spesialbørster og en god porsjon tålmodighet, men det har vel MV eiere, har de ikke?

 

 

 

Score touringegenskaper:  5

 

 

 

Sportslige egenskaper

 

Turisimo Veloce Lusso betyr rask og lukseriøs og det er den da virkelig. Turisimoen er noe av det mest sportslige og morsomme jeg har kjørt og mer er det ikke å si om den saken. Sykkelen behersker ro og orden men kan samtidig vær ”fast and furious”. Turisimo tar begrepet sportstouring til et nytt nivå og hovedsakelig fordi ergonomi, motor, ramme, svingarm, elektronikk, gaffel og dempere er så fantastisk godt samordnet. Sykkelens elektroniske styringssystemer med quickshifteren gjør den ytterligere raskere.  Dette er en symfoni av en motorsykkel og det blir nesten umulig å ikke begynne den uforsiktige leken med designerbomben som er så innmari villig. Det fine er imidlertid at dette er en sykkel som strengt tatt kan kjøres av hvem som helst og man vil ha et tilnærmet uendelig vekstpotensiale som fører, så lenge du passer på å ha gode dekk på sykkelen og er villig til å trene og lære. Sykkelens supersportslige egenskaper forringes ikke når du laster den opp med sidevesker og stuff, det gjør absolutt ingen ting. Her kan du trene og øve på å feste blikket, være myk oppå sykkelen og bare stå på, Turisimoen vil følge deg akkurat dit du ser. Sete og tank er konstruert slik at føreren blir sittende midt i sykkelen og det blir faktisk vanskelig å ikke være i balanse i sving under aktiv kjøring. Det blir tilnærmet umulig å få for mye eller for lite trykk på for eller bakhjul fordi du rett og slett blir sittende riktig ”by design”. Det eneste Turisimoen ber deg om å gjøre er å feste og holde blikket, gjør du det så kan jeg garantere deg verdens råeste kjøreopplevelse. Brembobremsene og stabiliseringssystemet til MV Agusta er fantastiske dersom du finner ut at du skal ta ting ned en notch, og du kan bare styre gjennom svingen med god flyt .Turisimo er noe av det mest sportslige jeg har kjørt, og absolutt alle førere (ny som erfaren) vil ha stor glede av teknologien som stilles til disposisjon.

 

 

Score sportslige egenskaper: 6

 

 

 

Vedlikeholdsvennlighet

 

Så var det dette punktet da, vedlikehold! MV er italiensk, Italiensk er ”passion” og det skal se rent, velstelt og pent ut mener jeg. Man kjøper ikke en MV Agusta som et bruksverktøy som står i gata, det gjør du bare ikke. Dette er maskiner for alle, ja, men de må stelles, holdes rene og pene og det kan kreve bitte litt mer enn en serieprodusert model.

 

Her er ting laget for å være vakkert og ikke minst ha særpreg, italienere er opptatt av design og kanskje ikke nordisk funksjonalitet. Prisen blir da litt mer prakk og noen flere spesialbørster til vasken men du verden hvor fantastisk er det ikke da når sykkelen igjen framstår som et smykke. 

 

Turisimo er ikke vannskelig å vedlikeholde men det vil ta litt mer tid fordi det er en MV, og det er helt greit spør du meg.

 

 

 

 

 

Score vedlikeholdsvennlige egenskaper: 3

 

 

 

Målgruppe og kjøpsanbefaling

 

 

TOTALSCORE: 45/54

 

Så hva blir konklusjonen? Jo av alle maskiner jeg har kjørt gjennom disse årene, og i jakten på den perfekte motorsykkelen så er MV Agusta Turisimo noe av det aller aller beste jeg har kjørt. Å bygge en perfekt motorsykkel dreier seg om å inngå kompromisser, blant annet mellom de faktorene jeg ser på. Den sykkelen som scorer 48 av 48 mulige finnes trolig ikke, men du verden så nær Turisimoen kommer.

 

Det spesielt positive med maskinen er at den kan kjøres av alle og alle kan vokse med den. Her er du ikke utlært på en dag, og du vil hele tiden oppdage nye sider ved deg selv og sykkelen og du kan derav utvikle deg som fører. Turisimo er fornuftig priset ift de andre i sportstourer segmentet men er allikevel noe helt spesielt. Sykkelen og har 5 års garanti så heller ikke det kommer i veien for et godt valg.

 

Biker Dudeś anbefaler alle å ta turen til forhandleren for å bli kjent med denne utrolige maskinen. Ikke vær for snar dersom du prøvekjører, ta deg tid til å bli kjent med den, tenk litt over det du har lest og kjenn på egne preferanser. 

 

Du kan kontakte testpiloten dersom du har spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan.

 

 

Lykke til!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Om Biker Dudes

Biker Dudes har etablert denne siden for å dele glede, kunnskap og erfaring med alle som er glad i motorsykler.

  • Black Facebook Icon
Recent Posts:

Bikers "goodwill weekend" - 2019 nyhetene presenteres i Vrådal 16-18 november

October 9, 2018

Suzuki SV 650 - Et lite eventyr av en motorsykkel - Uventet sjarmerende

October 2, 2018

Din og andres sikkerhet - en svært god ide!

September 30, 2018

1/17
Please reload

Biker Dudes |  Norge |  Tlf 92 35 96 61 © 2017. Webdesign by Rikke

Biker Dudes

Biker Dudes gjør tester av motorsykler og gir råd til hverdagsmotorsyklisten.